Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 8:30 pm 

Zie titel,

Ik ben nieuw hier, althans, al wel eens vaker gekeken, maar me vandaag dan toch maar geregistreerd.

Ik heb al een hele tijd een rollend chassis van een ex-hezemans huurkart thuis staan, een vriend van me heeft hetzelfde ding staan, en ons idee was om er een motorblok van een sportmotor op de bouwen. Er staan wat van dergelijke filmpjes op youtube en op http://www.ringmini.de is een dergelijk project te zien.

Een "normale" kartmotor is voor ons niet leuk genoeg omdat we de meeste lol vinden in het bouwen en bedenken van oplossingen voor de problemen die we tegen gaan komen. Ik heb een tijdje met het idee gelopen om er een scootermotorblok op te bouwen waar we met de nodige snelle spullen, veel pijn, moeite, bloed, zweet, tranen en knikkers hooguit 20-22 pk uit halen, en dan is het nog de vraag hoelang de zaak heel blijft. Voor minder geld dan zo'n scootermotor kost koop je een compleet motorblok van een Honda CBR 600 of een Yamaha R6 of iets dergelijks, en dat blijft wellicht wat langer heel. Uiteindelijk is het de bedoeling er af en toe mee te rijden, daar waar het kan en mag, en dan vooral voor de fun.

Qua kunde en kennis komt het goed, beide werktuigbouw en ik studeer op 't moment nog HTS autotechniek. Het idee wordt nog uitgedacht, maar het moet straks in elk geval heel netjes op worden gebouwd. Draaibank, freesbank, lasapparatuur en dergelijke is binnen bereik, bij m'n kameraad thuis staat het nodige aan machines.

Ik heb nog wel enkele vragen, vooral wat betreft achterassen, (voor)remmen en stabi's, maar die post ik t.z.t. wel in de betreffende fora.

Belangrijkste vraag die ik nu heb, is dat ik alle kritiek, opmerkingen, tips en dergelijke wil horen. Hebben jullie dit vaker voorbij zien komen hier?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 8:46 pm 

Ik heb er laatst een op marktplaats zien staan...

En ben er in duitsland zelfs een tegengekomen(600cc)! Het is érg zwaar, en eigenlijk kan je de snelheid niet kwijt... dus je zit vast aan assen, zandvoort, zolder, e.d. als circuits...

Voorremmen zou ik er WEL op zetten... alleen een achterrem is veeel te link... Aangezien jij het over een huurkart hebt zal hier een mechanische rem opzitten >> Vervang deze voor een hydrolisch exemplaar

Overigens denk ik dat je beter een 125cc schakelchassis kunt kopen voor een dergelijk project, je zult ook een schakelstang e.d. moeten monteren...

Eventueel zou je kunnen kijken voor een superkart chassis, deze zijn echter wel vrij aan de prijs...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 8:56 pm 

Met je eens Ruchtie,

Zo'n zware motor op een kartframe is eigenlijk niet verantwoord. Rondjes draaien op een praking gaat nog net maar op hoge snelheid ergens een circuit afrijden lukt niet wegens totaal geen wegligging.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 9:18 pm 

Het gaat ons ook meer om de bouw en de fun ervan. Er zit een hydraulische rem op, dat wel maar die doen op de reguliere kartbaan naar mijn zin al te weinig...

Ik wil expres geen ander chassis, omdat daar schakelstangen opzitten ofzo, ik kan deze ook zelf maken, en precies zo dat het past op de motor die erop komt.

Het gewicht, tja, we hebben vermogen genoeg dus daar maak ik me niet echt zorgen om. Vermogen kun je wel kwijt, mits je de overbrenging aanpast, dus een veel kleiner tandwiel op de achteras omdat je met zulke kleine wielen zit. Als je dit goed doet kun je dezelfde overbrenging bereiken als er op de motorfiets zelf zit, die trekken ook niet continue autowheelies :)
Feit is wel dat je op de normale kartbanen weinig kan doen, maar mits ze ons toelaten wil ik dat toch zeker wel eens gaan proberen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 9:30 pm 

Hier in nederland kun je vergeten dat je een kartbaan op mag, in duitsland heb je nog een kleine kans (emsbüren heb ik er 1 gezien)

Een schakelstang zul je hoe dan ook zelf moeten fabriceren, echter om de pook te kunnen monteren zul je pasbusjes op de buizen voor je tank moeten lassen...

Het is een leuk project, maar weet waar je aan begint want een setje voorremmen (wat je écht nodig hebt, met zoveel gewicht en zoveel vermogen) kost je toch al gauw een euro of 500 (goedkoopste van het goedkoopste), Ik neem aan dat je niet zelf je klauwtjes gaat frezen e.d....

Houd er ook rekening mee dat je misschien 3 à 4 rondjes met je banden doet, omdat deze hier dus ook niet op berekend zijn...

Kortom: Je moet wel heel goed weten waar je mee bezig wilt als je dit veilig en verantwoord wilt doen... en een hoop geld meenemen, maar dat is met alles zo wat leuk is... :wink:

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 9:34 pm 

In Duitsland bestaat er ondertussen al een hele "Scene" die zich met vergelijkbare projecten bezig houdt. Er is daar dan ook al aardig wat kennis, en volgens mij bestaan er inmiddels ook al (race)evenementen waar je met die dingen kunt rijden.

Op een gewone kartbaan is het inderdaad niet echt handig. Ik heb 1 keer een gemiddeld zwaar motorfietsblok op een kart in Veldhoven gezien, en die kon alleen op het rechte stuk meekomen.

Ik zou overigens niet die huurkart als basis nemen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 9:38 pm 

Citaat:
Ik zou overigens niet die huurkart als basis nemen.

Waarom niet?

Op school staan een stuk of 4 100cc en 125 cc ex-wedstrijdkarts, het frame dat ik hier heb ziet er stukken degelijker uit!

Overigens, in Veldhoven, op de Lansard neem ik aan? Daar mag je er dus wel op?

Ik kom redelijk vaak op de grote circuits als Zolder en Spa, eens kijken of we daar wellicht een keer de baan op kunnen :)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 9:45 pm 

Nou ja je kan dat frame wel gebruiken, maar kijk eerst even of daar enigsinds gemakkelijk fusees in passen waar voorremmen op passen.

Of je op Veldhoven mag durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, ik sluit niet uit dat het destijds een uitzondering was, dus het is handig om daar eerst even te informeren.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 9:53 pm 

Dat zullen we tegen die tijd zeker vantevoren doen ja. Die fusee's passen niet direct makkelijk, teminste het spul dat op school ligt past er hier niet in. Binnenkort eens wat nauwkeuriger kijken wat 't scheelt, en wat dan makkelijker is, ik las niet al te graag aan dergelijke delen van 't frame dus misschien wel zelf fusee'tjes maken :)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 10:14 pm 

http://www.gixxerkart.com/

Afbeelding

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 10:15 pm 

Dat het niet makelijk gaat worden zal nietmand ontkennen (ik ook niet)

Maar ik wens je wel succes en hoop dat ut een klein scheurmonster word :D

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 10:54 pm 

Waar zit je op school dan dat je kartfusee's hebt liggen? (offtopic)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 11:44 pm 

Fontys Automotive Center in Eindhoven, doe daar HTS Automotive (autotechniek met wat werktuigbouw invloeden)

Makkelijk hoeft ook niet he.. :)

Dank voor de gixxerkart link, volgensmij hetzelfde ding als die van ringmini.de, maar dan een complete site.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 11:54 pm 

is idd dezelfde ;)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2008 10:02 am 

chris944 schreef:
Dank voor de gixxerkart link, volgensmij hetzelfde ding als die van ringmini.de, maar dan een complete site.

Ur welcome, je kunt ook even op youtube kijken, soms staan daar ook links onder in de filmpjes.

Of klik hier even op: http://link.marktplaats.nl/134161491

Afbeelding

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende