Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

welke motor en chassis is dit?
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=15&t=3317
Pagina 1 van 1

Auteur:  Ben999 [ di okt 16, 2007 8:30 pm ]
Berichttitel:  welke motor en chassis is dit?

Hoi,

Ik heb in m'n garage een kart staan die voor een prikje gekocht is.
De bedoeling is om deze volledig te gaan oplappen en dan te rijden op circuit.
Veel weet ik er niet van, maar wil wel veel leren.
Ik heb dus enkele vraagjes en hopelijk kunnen julie mij helpen.

1.Dit is de motor, ik vermoed dat het een CRG 100 CC is.(op de zijkant staat CRG A772 en iets verder staat S10/T1) weet iemand welk type motor dit is? en eventuele tips qua onderhoud en rivisie?

Afbeelding

we weten dus wel dat er een IBEA L2 carburator op zit.

Dit is het chassis, ik zou graag weten welk merk van chassis dit is, en hoe oud het ongeveer is? (Dit staat erop : ALL KART CIK08 6A99)

Afbeelding

Dit is de achteras die dus volledig verroest is. is deze nog bruikbaar? zoja wat moet ik er aan doen? En enkele tips om die schijfrem te vervangen zou hééél handig zijn!!

Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp!!

Mvg

p.s. Moest dit verkeerd staan, gelieve het dan niet te verwijderen. enkel verplaatsen aub.

Auteur:  David [ di okt 16, 2007 8:40 pm ]
Berichttitel: 

Het blok is vermoedelijk een CRG (voorloper van Maxter), het frame is een Allkart (worden niet meer gemaakt volgens mij).
Onderhoud en revisie zal vergelijkbaar zijn met andere 100cc (membraamgestuurde) blokjes. Ik zou in ieder geval de carburateur reviseren, maar het kan zeker geen kwaad om het hele blokje na te (laten) lopen als je niet zeker weet in wat voor staat het verkeerd.

De achteras kan je misschien met schuurpapier of scotchbrite ontroesten, als hij niet krom is zal hij nog wel bruikbaar zijn, alleen misschien wat minder mooi :P
Om de remschijf te verwisselen zal je de achteras uit moeten bouwen.

Auteur:  Manders Racing [ di okt 16, 2007 8:51 pm ]
Berichttitel: 

David heeft helemaal gelijk.

Het frame zal niet zo gek oud zijn, aangezien de homologatie tot CIK08 gaat. Daar bedoelen ze 2008 mee. Dus vermoedelijk is het zon 8-10 jaar oud. Je hebt een stabilisatorstang aan de zijkant (die is er nu uit). Dat is best modern. En je hebt voorwielnaven. Dat is ook best uniek voor een 100cc kart die al wat ouder is.

Al met al nog niet zo'n oudje.

P.s.: haal het hele remsysteem uit elkaar, poets alles en zet het daarna weer in elkaar zodat het geheel weer lekker vloeiend loopt en goed remt. Natuurlijk met nieuwe remvloeistof en eventueel met nieuwe remcupjes.

Auteur:  igot [ di okt 16, 2007 8:59 pm ]
Berichttitel: 

Het chassis is absoluut geen 10 jaar oud, in 2002/2003 zijn ze begonnen met de sidepodbeugels welke niet schuin naar voren lopen.
Volgens mij is de zijstabi zelfs nog iets later gekomen..

Ik denk dat je chassis van 2002-2004 is.

Auteur:  David [ di okt 16, 2007 9:08 pm ]
Berichttitel: 

Dat klopt over het algemeen wel, al waren er ook voor die tijd al "exotische" karts die afwijkende sidepodbeugels hadden. Allkart maakte nog weleens apart spul, dus het frame kan (maar hoeft wellicht niet) ouder zijn.
Ik heb ooit een keer het oude type plastic gekregen (nieuwe bestond nog niet) met rechte beugels eraanvast.

Auteur:  Dick [ di okt 16, 2007 9:42 pm ]
Berichttitel: 

Klopt inderdaad. Ik heb een All kart van +/- 97/98 gehad. Deze had inderdaad sitepod beugels haaks op het chassis, wel stonden ze onder een bepaalde graden omhoog en hadden ze ook een kleinere afmeeting dan nu.

Auteur:  igot [ di okt 16, 2007 10:26 pm ]
Berichttitel: 

Als dat zo is heb ik uiteraard niets gezegd, ken het hele merk niet.

Auteur:  Manders Racing [ di okt 16, 2007 10:36 pm ]
Berichttitel: 

@ David en Dick,
dat klopt. Dat was bij het merk Biesse ook zo.

Je kan wel aan de bovenste stang die de voorbumper moet bevestigen iets aflezen. Vanaf 2002 zit er een extra stuk onder, zodat de stang hoger ligt en de voeten iets beschermt bij een botsing. Zit deze stang met '2 delen' er niet op. Dan is de kart <2002.

Auteur:  Ben999 [ do okt 18, 2007 1:59 pm ]
Berichttitel: 

hey,

Bedankt voor jullie reacties, ik zal eens na kijken ivm met die beugel van voor.

Om die achter as uit te bouwen, gebruiken jullie daar een bepaalde methode voor? of gewoon dat heel ding uit elkaar draaien (bij wijze van spreken).

Ik ben ook van plan om de motor volledig na te kijken, ik zou alles toch graag eerst even checken, lagers, krukas, cilinder, piston enz...
Om die bouten terug vast te draaien, moet dat op een bepaald aantal Newton Meters, of word dat met "de hand" vast gezet?

Alvast bedankt!

Mvg

Auteur:  David [ do okt 18, 2007 4:12 pm ]
Berichttitel: 

Ja de kopbouten moet je wel even met een momentsleutel vastzetten. Uit mijn hoofd weet ik helaas even niet meer precies met hoeveel Nm.

Wat betreft het uitbouwen van de achteras, dat kan op meerdere manieren. Je kan hem uit de lagers tikken (in verroeste staat zal dit vermoedelijk erg moeilijk gaan), of je bouwt hem uit met lagers en al. In dat geval hoef je alleen maar alles los te schroeven, lagers en supports blijven op de as zitten, het lijkt op de foto's alsof dit inmiddels al is gebeurd.
Zo te zien heb jij pech, en zit de remschijf (die je eigenlijk uit wilt bouwen) aan de verkeerde kant van de support, dus zal in ieder geval het linker lager en de support van de as af moeten.

Auteur:  Ben999 [ do okt 18, 2007 4:50 pm ]
Berichttitel: 

Voor het aantal NM voor die kopbouten kan ik waarschijnlijk toch terecht bij een kart shop.

En de achteras is idd al los geschroefd, omdat het eigenlijk de bedoeling is van nul af aan te beginnen.

die "supports" zijn toch die houders wat rond de lager zitten? verbeter me als ik fout ben, ik leer iedere dag bij :D

Hier is de foto uitvergroot :

[img=http://img514.imageshack.us/img514/8633/p9160133sl1.th.jpg]

Auteur:  David [ do okt 18, 2007 4:58 pm ]
Berichttitel: 

Met supports bedoel ik de supports voor de remschijf en het tandwiel.
Ik zou de as zo goed mogelijk ontroesten, de rechter lagers en het tandwiel laten zitten.
De remschijf (als je die gaat verwisselen), weer even vastzetten op de support, dan de as in zijn geheel rechtop zetten op een stuk karton ofzo, met de remschijf aan de onderkant.
De as even goed inspuiten met kruipolie.
De remsupport en het lager los draaien, en dan met een rubber hamer voorzichtig op de remschijf kloppen en de boel van de as af tikken.

Auteur:  joris [ do okt 18, 2007 5:18 pm ]
Berichttitel: 

ik gerbruik ook wel eens een vuistje (zo'n vierkante hamer) en dan houd ik een stuk hout er tussen

ps niet vergeten de 2 stelschroefjes in de lagerrand los te draaien ander gaat het fout

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/