Auteur |
Bericht |
berend botje
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 10:00 am |
|
Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am Berichten: 57 Woonplaats: Enschede
|
Zijn er mensen die zichzelf sponsoren als eigen ondernemer? Hoe pak je dit aan?
Het gaat er dus om, dat ondernemers die prive voor de hobby rijden, maar via een eigen bedrijf aan een soort van eigen sponsoring doen. Hierdoor zou een soort belasting voordeel kunnen ontstaan. Kan me ook voorstellen dat dit uit te leggen valt. Op en om de baan kom je immers veel andere ondernemers en bedrijven tegen, kan dus een vorm van reclame zijn als je je eigen kart bestickert etc.
Heb zelf ook al een soort idee gehad voor een soort business club i.c.m. karten. Er zijn toch denk ik een hoop ondernemers die aan deze sport doen, moeie gelegenheid om met elkaar in contact te komen.
|
|
Omhoog |
|
|
xx colin xx
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 2:22 pm |
|
|
sponsorkosten zijn aftrekbaar als bedrijfskosten. De aftrekbaarheid is wel gelimiteerd. Stem de voorwaarden af met je belastingadviseur
|
|
Omhoog |
|
|
berend botje
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 3:15 pm |
|
|
ik had al een soort vermoeden dat (sponsor)-kosten beperkt aftrekbaar waren.
Ik heb hier citaat van de belastingdienst:
"Sponsoring
Sponsoring is vaak een belangrijke bron van inkomsten bij de organisatie van een sportevenement. Een sponsor kan zijn bijdrage verstrekken in geld, maar ook in natura. Bijvoorbeeld: een sponsor stelt sportkleding en andere sportattributen ter beschikking, levert auto’s of verstrekt etens-en drinkwaren. De sponsor krijgt in ruil hiervoor bijvoorbeeld reclameborden, toegangsbewijzen of naamsbekendheid door vermelding van zijn naam op bijvoorbeeld de geleverde sportkleding of auto’s. Deze ruilprestaties worden ‘bartering’ genoemd.
Bij bartering is het belangrijk (en verplicht) dat zowel u als de sponsor een factuur uitreiken voor de waarde van de prestatie. Alleen dan is aftrek van voorbelasting mogelijk. Als uw sponsor een ondernemer is die vrijgestelde prestaties verricht of als u eten en drinken verstrekt, is de in rekening gebrachte btw bij uw sponsor niet aftrekbaar als voorbelasting. Als u twijfelt of de sponsoring belast is voor de omzetbelasting, kunt u daarover contact opnemen met de Belastingdienst.
Het uitgangspunt voor de facturering is de overeenkomst die u gesloten heeft met uw sponsor. In de praktijk is de waarde meestal gelijk aan de waarde van de prestaties in het economische verkeer."
Echter alle informatie die ik zo op internet kon vinden heeft betrekking op het sponsoren van een vereniging of instelling. Hetzij door een particulier of bedrijf.
Weet je misschien of het ook mogelijk is om juist een particulier te sponsoren?
Wat voor soort "constructie" wordt er door de kart race-teams gebruikt? Zijn deze ingeschreven als vereniging of als bedrijf?
|
|
Omhoog |
|
|
xx colin xx
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 3:24 pm |
|
|
|
Omhoog |
|
|
Pro-kart monster
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 4:01 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
de vader van een vriend van me heeft een eigen timmerbedrijf.
die naam staat op zijn kart
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
|
berend botje
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 4:29 pm |
|
|
Bedankt voor je link, staat nuttige info in, zeker dat contract ziet er goed uit!
Wat me alleen nog niet duidelijk is:
De karter/rijder die de sponsoring ontvangt, moet deze ook de sponsoring opgeven bij de belasting als extra inkomen of zoiets?
|
|
Omhoog |
|
|
Pro-kart monster
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 4:31 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
ik weet het niet zeker maar het lijkt mij niet anders is sponsoring niet interesant als het juist geld kost
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
|
xx colin xx
|
Geplaatst: di okt 31, 2006 6:11 pm |
|
|
ja dat moet op geven worden maar er is een vrij bedrag.
je boekhouder kan dat precies berekenen.
op de site van de belastingdienst,staat een mooi voorbeeld van een makelaar die een race team voor zijn zoon van 13 had.
33.000 euro in een jaar .daar was de belasting niet blij mee en begon een rechtzaak.uiteindelijk mochten ze 5.000 afschrijven.
|
|
Omhoog |
|
|