Auteur |
Bericht |
Kaj
|
Geplaatst: vr nov 06, 2015 10:38 pm |
|
|
Hallo, Mijn naam is Kaj en ik ben 16 jaar oud. Ik wil graag beginnen met karten ook al ben ik daar al best oud voor. Ik heb vorige maand voor een dag een kart gehuurd op circuit Strijen en vond dit heel gaaf. Ik heb een paar dingen waar ik jullie mening graag over wil hebben. Op Strijen heb ik met een Rotax Max Senior gereden en na veel gegoogel denk ik dat dit de juiste klasse is voor mij om mee te beginnen. Er staan een aantal te koop in Nederland en ook best veel in België. Mijn budget ligt tussen de 1000 en 1500 euro. Is het voor dit geld mogelijk een redelijke Rotax Max Senior aan te schaffen waarmee je prettig competitief kan mee racen? Ik denk dat ik wel in staat ben wat sponsoren te krijgen maar dan moet ik natuurlijk eerst iets hebben om aan te bieden (deelname aan races). Ik vraag me wel af wat de rol van de sponsor is in de kartsport, bijv: oliesponsor levert olie tegen een lagere prijs etc. Ten slotte zou ik graag weten wat jullie denken dat een raceweekend zou kosten om wel mee te kunnen komen met de rest zonder 1000 euro kwijt te zijn voor een weekend? Wat zijn daar naast de algemene onderhoudskosten voor een Rotax Max Senior? Op de ene plek lees ik dat een reviesie om 24h moet en ergens anders lees ik dat het om de 50 ook kan... Kort samengevat: ik probeer de kartsport in te komen met een niet al te groot budget maar wil wel proberen een beetje mee te kunnen komen. Is dit volledig onmogelijk of zijn er wel kansen? Sorry als ik overkom als een noob, het is mijn eerste forum post en ja ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ook op de rest van het internet veel gezocht 
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: za nov 07, 2015 7:59 am |
|
|
Hoi Kaj, Allereert welkom! Leuk dat je op Strijen kennisgemaakt hebt met de prachtige kartsport, het is een vrij korte uitdagende baan waar je bovengemiddeld kan werken aan je technische vaardigheden. Ook f1 helden waaronder Kii Raikkonen hebben dat daar gedaan.
16 is helemaal geen slechte leeftijd om te beginnen, eigenlijk best goed. Het is namelijk zo dat juist rond en juist voor die leeftijd veel kinderen stoppen vanwege de verplichte overstap naar andere klassen (vanuit de mini's en de junioren), het gaan puberen waarbij soms de hormonen regeren en interesse wegvloeit of overgaat naar andere zaken zoals uitgaan/ stappen en het aangaan van relaties. Het gaat allemaal over toewijding voor je nwe hobby oftewel het karten over. Ga je er helemaal voor en steek je al je geld en veel tijd erin of neem je genoegen met minder en neem je dan ook genoegen met mindere resultaten.
Je budget van je kart is niet hoog voor iets competatiefs, je kan voor dat geld met wat zoeken wel een redelijke kart kopen maar dan zal je er het nodige geld in moeten steken om te optimaliseren en bij de rotax max draait het vooral om een goed blok en dat kost al meer dan een nw blok, het is samengesteld uit de beste onderdelen van alleaal blokken. Zover is het echter nog lang niet want je zal eerst met een kart vaardigheden oeten odoen en daar is aar 1 tip voor: goed kijken, luisteren en vooral heel veel trainingsrondjes rijden. Pas dan weet je of je in staat zal zijn om competatief kan worden in wedstrijden en dan kan je eens een clubwedstrijdje mee pakken en dit verder uitbouwen met andere wedstrijden tzt. Pas als de resultaten beginnen te koen kan je redelijke sponsoren aanspreken maar het is best lastig om meer los te krijgen dan van de dorpsgarage o d ehoek en en h et plaatselijke cafetaria, de bedragen zijn navenant. Sponsoring krijgen is een lange weg kan je ik je vertellen, ik weet dat uit beter economische tijden toen ik zelf nog racetete, dan nog moesten er eerst goede reultaten zijn et goed ateriaal en moest je je langdurig onderscheiden van al die anderen die ook een graantje mee wilden pikken. Persoonlijk denk ik dat het tegenwoordig alleen maar lastiger is. Laat je daardoor niet ontmoedigen, een lange aar leuke weg ervoor te gaan. Je komt zeker niet over als een noob maar als iemand die goed beslagen ten ijs wil koen en niet zoaaar een sprong in het diepe wil doen .Je bent al goed op weg met zoeken en inleven, ga zo door. Praat op de baan eens eet ensen die je verder kunnen helpen Het geeft overigens niet dat je je vaardigheden opdoet et een wat ouder kartje aar wat vaak geldt is dat waar naar zn geld is is en dat je altijd goed moet kijken wat je koopt want de basis oet zo goed als ogelijk zijn, het blijft wel ateriaal wat gebruikt of misbruikt is om resultaten mee te halen, niet om als sierstuk in een huiskaer o hoek van een garage te staan. Heb je er zelf te weining verstand van probeer dan iemand mee te krijgen die je adviseer bij het kijken voor een kart en motor waarin je geinteresseerd bent. Overigens is de aanschaf van de kart 1 , de rest van de kosten voor onderhoud en je uitrusting en aterialen zijn veel hoger dan dat en in hoge mate afhankelijk van veel variabelen . Onderhoud is erg belangrijk en kost het nodige, ook bij een Rm. Wil je vooraan rijden tzt dan zal er ook eer onderhoud nodig zijn odat het ateriaal hoger belast wordt en ook in optmale staat moet zijn en blijven voor de optiale prestaties. Staar je nu nog niet blind op wedstrijden maar kijk eert of je een budget bij elkaar kan krijgen vooreen uitgebreid trainings en opstapjaar, wellicht wil je het tzt wel gewoon bij hobbyrijden houden. Overigens kost een clubwedstrijd op Strijen aar 85 euro aar daarbij komen oa reiskosten, verteer en materiaal. Banden zullen de duurste uitdaging worden, revisie kot op een 2e plaats, ook het verblijf op en de reis van en naar wedstrijden moet je niet wegcijferen, , Je bent daarvoor bovendien afhankelijk van anderen gezien je leeftijd. Neem aan dat je betrekkelijk dicht bij Strijen woont odat je daar gereden hebt, da's een voordeel want op Strijen kan je lid worden en dan kan je voor een vat bedrag onbeperkt trainen, dat scheelt weer tov veel andere banen.
|
|
Omhoog |
|
 |
gewoon maarten
|
Geplaatst: za nov 07, 2015 9:07 am |
|
|
@petrolhead, je toetsenbord neemt de "m" niet altijd mee.
Verder goed verhaal.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: za nov 07, 2015 9:50 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ben het met Petrolhead eens. Kort gezegd komt het er op neer dat de top bereiken voor de meeste van ons niet is weggelegd. Geen probleem natuurlijk, want ook wedstrijdrijden op een lager niveau is leuk en zelfs alleen recreatief rijden kan heel verslavend en interessant zijn !
Geen van ons heeft natuurlijk een idee van jouw rijvaardigheden, maar om echt competitief mee te kunnen komen heb je niet genoeg aan talent alleen. Het materiaal bepaalt mede of je de laatste tiende van een seconde eruit kunt halen. En geloof me, velen kunnen best goed sturen, maar slechts een enkele heeft het niveau van een Max V...... En zelfs dan is het nog afhankelijk van het beschikbare budget en de gunfactor of je de top haalt.
Maar laat je vooral niet ontmoedigen, het gaat ook om de lol en uitdaging die je beleeft. En dat kan zeker ook met 2e hands materiaal. Dus het advies: ga een goede gebruikte kart zoeken en verdiep je in de bijkomende kosten en tijd die je erin kunt steken. Ga het eerste jaar veel rijden/trainen en kijk dan of alles gaat zoals je het verwacht. Dan kun je verder besluiten of je wedstrijden wilt gaan rijden.
Succes en veel plezier !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: za nov 07, 2015 9:57 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Hey Kaj,
Over het algemeen is recreatief rijden stukken goedkoper dan wedstrijden rijden. Ook al nagedacht over hoe je de kart gaat vervoeren, aanschaf van gereedschap/kleding, reserve onderdelen etc.?
|
|
Omhoog |
|
 |
spacedeee
|
Geplaatst: za nov 07, 2015 1:25 pm |
|
|
Welkom Kaj, Ga nou eerst leren rijden en snel worden, misschien dat je daarna eens een wedstrijdje kan pakken. Met dat budget kom je niet ver iig, zeker niet wedstrijd technisch. Een dagje rijden zit je zo op €100 + als je heel voorzichtig rekend. Succes
_________________ Sodi Kart - Rotax DD2
|
|
Omhoog |
|
 |
Kaj
|
Geplaatst: zo nov 08, 2015 12:30 am |
|
|
Bedankt voor al jullie zeer nuttige reacties. Ik werk momenteel bij mijn locale apple store (Leiden) en vis daarmee zo'n €200 per maand naar binnen. Met behulp van jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eind sit jaar, begin volgend jaar een kart wil aanschaffen waarmee ik het hele jaar kan oefenen en kan trainen. Als ik het aan het eind van het jaar nog steeds leuk vind ga ik er mee door en probeer ik (mede via mn pa's wereldje) wat sponsorennte krijgen etc. En als ik het toch niks vindt verkoop ik de kart weer en doe ik alsof het nooit is gebeurd Wat betreft het vervoer en onderhoud: we (pa en ik) kunnen ongelimiteerd een aanhanger van zijn werk gebruiken en het rijden vind hij ook geen probleem. In het komende jaar kan ik aan al het onderhoud wennen en er achter komen hoe duur het is en waar ik het kan laten doen enzovoort... Nogmaals bedankt voor jullie hull, ik zal hier en daar op de forums wat updates plaatsen over mijn beslissingen en misschien om wat aankoopadvies vragen 
|
|
Omhoog |
|
 |
spacedeee
|
Geplaatst: zo nov 08, 2015 1:17 am |
|
|
Verstandig Kaj een x een een clubwedstrijd is wel leuk, en geloof me leuk ga je het vinden!
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: zo nov 08, 2015 8:49 am |
|
|
Klinkt goed! Neem aan dat vanuit omg. Leiden idd Strijen je thuisbasis wordt? Dat je het na een jaar niet leuk vind kan ik me na zo'n enthousiast begin moeilijk voorstellen. Na het eerste wedstrijdje van onze jongedame van 6 onlangs op Strijen op een net maar 23 jaar oud kartje met intensief gebruikte motor moet ik bekennen dat ze zich ondanks de omstandigheden prima staande hield en nu ze het extra leuk vind de praktische problemen oplopen  . Kan me zo voorstellen dat dat tzt oa voor jou ook zal gelden.  Correct me if Im wrong  ...
|
|
Omhoog |
|
 |
Kaj
|
Geplaatst: zo nov 15, 2015 9:42 pm |
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 8:58 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Persoonlijk vindt ik het frame en de motor zelf er zeer netjes uitzien. Zijn jullie het hier mee eens? Hou er rekening mee dat op de motor het oude type koppeling zit. Dit is onderhoudsgevoeliger dan de nieuwere types. De verkoper suggereert dat de kart volledig Freeline is afgemonteerd. Ik ben het daar niet geheel mee eens. Dit hoeft overigens niet van invloed te zijn op het plezier wat je met deze kart kunt beleven.
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 4:07 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Deze kart komt denk ik bij kartshop amsterdam vandaan en chris zet ze op marktplaats. Is volgens mij gewoon een eerlijk adres en geen rommel!!
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
spacedeee
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 6:20 pm |
|
|
Als hij bij kartshop amsterdam vandaan komt (fam Kroes) kun je het absoluut vertrouwen idd. Let wel op Kaj staat 15 uur op de motor dus als je voor weinig een kleine beurt er bij kan krijgen zou dat mooi zijn, een laptimer...en misschien wilt Danny nog een paar tips meegeven.
|
|
Omhoog |
|
 |
Kaj
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 6:36 pm |
|
|
Ik weet niet zeker of hij van Kartshop Amsterdam komt want de locaties komen niet overeen en de kart staat niet op hun website. Zou ook kunnen dat de website nog niet bijgewerkt is omdat de kart er pas sinds dit weekend op staat.
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 7:05 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Kaj schreef: Ik weet niet zeker of hij van Kartshop Amsterdam komt want de locaties komen niet overeen en de kart staat niet op hun website. Zou ook kunnen dat de website nog niet bijgewerkt is omdat de kart er pas sinds dit weekend op staat. Stuur even een pbtje naar Chris is dezelfde memberlist.php?mode=viewprofile&u=1352
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |