Auteur |
Bericht |
m3dtm
|
Geplaatst: ma apr 01, 2013 10:24 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 24, 2013 10:16 pm Berichten: 36
|
Ik heb het afgelopen weekend flink zitten zoeken op het forum en veel gelezen, maar zit nu toch met enige twijfel. Voor mij is een 100cc kart altijd de echte kart geweest (wil niemand tegen de schenen schoppen, dit is gewoon mijn mening). Op een 100cc moest je wel goed leren rijden (in de basis), want je bent sterk afhankelijk van momentum. Maak je een foutje dan duurt het bij wijze van spreken een eeuwigheid voor je weer op snelheid bent en rijdt iedereen van je weg. Met een 125cc schakel kart kon je na een foutje gewoon even terugschakelen, vol vermogen erop en je ging er weer vandoor. Veel minder tijdverlies, maar ook minder druk om super scherp te leren rijden.
De logische stap zou zijn om dus voor een Rotax Max te gaan, een automaat die je dwingt om zo veel mogelijk momentum te houden. En hopelijk een kart die (op termijn) snel genoeg is om het leuk en uitdagend te vinden.
Tijdens het inlezen begreep ik dat de moderne 125cc schakel karts veel minder trekkracht onderin hebben en ook 'afstraffen' als je momentum verliest, iemand vertelde nog meer zelfs dan een automaat. Daarnaast is een 125cc schakel kart dermate snel en uitdagend dat zelfs iemand als Michael Schumacher ook nog tijdens zijn carriere als F1 coureur regelmatig met een schakelkart reed om in vorm te blijven. Als dat zo is, dan kunnen 'gewone' stervelingen nog jaren vooruit met een schakel kart en koop je in potentie misschien wel de ultieme kick op autosport gebied.
Daar komt natuurlijk naast het (leren) rijden ook een stuk onderhoud bij en overal lees ik dat een schakel kart veel meer onderhoud nodig heeft, technisch ingewikkelder in elkaar zit en duurder is. Ik heb echter nog niet een factor of concrete cijfers gevonden m.u.v. draaiuren. Op draaiuren zou een Rotax Max ongeveer twee keer zoveel uren kunnen dan een schakel (30 uur t.o.v. 15 uur, uitgaand van dezelfde technische conditie), dus dat is makkelijk. Daarnaast zit er kennelijk bij een schakel kart veel meer onderhoud in de techniek en kan er meer kapot gaan, maar ik kan me geen voorstelling maken hoeveel dat zou betekenen voor het budget. Praat je voor een schakel kart over 2x het budget van een Rotax Max, of 3x?
Hopelijk kan iemand me een beetje een beeld schetsen, zodat ik kan bepalen of ik het er voor over heb of niet.
John
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: ma apr 01, 2013 10:50 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
hoi John, volgens mij zijn het niet alleen de uren van de rotax die het verschil maken , maar zijn de revisies bij een kz blok ook nog eens veel duurder. ik verwacht dat je effectief bijna 3x zoveel kwijt bent op 50 uur rotax tov een kz2. 1 zuiger tegenover 4 zuigers, en alle bijkomende kosten van de revisies. neemt niet weg dat schakelen geweldig is. Ik heb zelf voor een middenweg gekozen, nl DD2.
als ik het fout heb lees ik het graag.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di apr 02, 2013 8:05 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik rijd ook icc met een heel laag budget ik denk lager dan menig max rijder maar ik rijd ook niet veel en bijna altijd met 2dehands banden en ik doe m'n onderhoud allemaal zelf en ikh oud mplaats goed in de gaten voor tandwielen en remblokjes
wil je echter veel rijden met courant materiaal dan word het wel allemaal wat duurder om te doen en ga je een max vlug heel hard voorbij qua kosten
ik moet wel zeggen ik heb 100cc gereden en daarna icc (kz2) schaken is wel veel intensiever en het is echt wel pittig om een goed rondje aan elkaar te brijen ook fysiek vind ik het veel zwaarder
|
|
Omhoog |
|
|
ronald1971
|
Geplaatst: di apr 02, 2013 4:42 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
Misschien is een tm cross een mooie tussenweg... Ik zelf ben van de max over gestapt naar een tm cross. Ik moet zeggen dat het goed bevalt, volop onderdelen tegen betaalbare prijzen , en de funfactor is erg hoog. . Revisie intervallen liggen zo rond de 25 uur.
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
|
xracer
|
Geplaatst: di apr 02, 2013 8:20 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
ben over gestapt van rotax max senior naar dd2,en is veel leuker,als ook heb je het schakelen en terug schakelen,en het onderhoud is bijna op dezelfde tijd als bij de senior,en heb je ook 5pk meer!!!
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
|
m3dtm
|
Geplaatst: di apr 02, 2013 10:17 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 24, 2013 10:16 pm Berichten: 36
|
Iedereen bedankt voor de reacties! joris schreef: ik moet wel zeggen ik heb 100cc gereden en daarna icc (kz2) schaken is wel veel intensiever en het is echt wel pittig om een goed rondje aan elkaar te brijen ook fysiek vind ik het veel zwaarder Dat is wel interessant, klinkt als meer uitdaging! ronad1971 schreef: Misschien is een tm cross een mooie tussenweg... Ik zelf ben van de max over gestapt naar een tm cross. Ik moet zeggen dat het goed bevalt, volop onderdelen tegen betaalbare prijzen , en de funfactor is erg hoog. . Revisie intervallen liggen zo rond de 25 uur. Merk dat ik bij het inlezen toch nog te weinig heb gelet op de verschillende schakel karts. KZ2 is dan het nieuwste van het nieuwste en zijn blokken speciaal voor karting en TM Cross zijn blokken van crossmotoren die ook voor karts worden gebruikt? Deze laatste zijn waarschijnlijk iets minder snel en geavanceerd, maar daardoor betrouwbaarder en goedkoper? Of trek nu een verkeerde conclusie? Verder meen ik gelezen te hebben dat een schakel kart uit veel meer onderdelen bestaat en dat dientengevolge een revisie ook een stuk meer tijd vraagt, ingewikkelder is en veel duurder is? John
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: di apr 02, 2013 10:23 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
je trekt de juiste conclusies . buiten de kz (vroegere icc motoren), en de crossers (zoals TM en Yamaha bijvoorbeeld) heb je dus ook een tussenweg met de rotax DD2, daar is het voordeel van (als het goed is) dat ze bijna even duur zijn in onderhoud als een normale max sr., maar 2 versnellingen hebben, en iets meer pk. Cross, en helemaal de kz motoren bieden een veel grotere uitdaging.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
ronald1971
|
Geplaatst: di apr 02, 2013 10:58 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
Tm cross blokken hebben zich in de jaren wel bewezen .. Ze zijn niet alleen betrouwbaar, maar ook in het rijden niet zo duur als bv. Icc/kz2. De tm cross die ik nu bezit heeft toch nog zo rond de 40 pk. Rotax max zit bijvoorbeeld op zo'n 28- 32 pk, en een icc gaat volgens mij van 40 tot 50 pk. Je kunt er zeker goed mee uit de voeten op de kartbaan
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo apr 03, 2013 7:38 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het probleem van een cross is dat ze steeds moelijker te vinden zjn (een frisse dan he) omdat er niet meer wedstrijden mee gereden word en nieuw zijn ze vrij prijzig ik geloof zelfs duurder dan een beetje kz2 de uitdaging is iets minder groot gezien de motor wat makelijker oppakt (is eigenlijk een voordeel ) p.s. dit weekend is er een kart wedstrijd waar 3 kz2 groepen rijden en ook wat automaten en wat kinderen op de landsard eindhoven zie http://www.chrono.nl/Default.asp/id,325/index.html
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: wo apr 03, 2013 8:44 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Met een 125cc schakel kart kon je na een foutje gewoon even terugschakelen, vol vermogen erop en je ging er weer vandoor. Veel minder tijdverlies, maar ook minder druk om super scherp te leren rijden. Hier verlies je net even veel tijd mee hoor. Want de rest van het veld maakt dat foutje niet en gaat er vandoor Scherpe tijden draai je alleen in een perfect rondje, waarom zou daar geen druk voor nodig zijn?
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|