Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
welk merk chassis voor 2-takt https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=15&t=10685 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | m3dtm [ wo maart 27, 2013 11:39 pm ] |
Berichttitel: | welk merk chassis voor 2-takt |
Geen idee of je dit mag vragen op het forum, maar ik heb de zoekfunctie gebruikt en niets kunnen vinden. Wat zijn een beetje de betere chassis voor een 2-takt? Ik kom van alles tegen (lezend), Birel - CRG - PCR - Tony Kart - Zanardi - Intrepid, et cetera. Is er een topic waar meer wordt uitgelegd waar je op moet letten en wanneer bepaalde eisen zijn aangescherpt? Bijvoorbeeld minimaal van bouwjaar 2006 of 2008, want toen zijn bepaalde bumpers/remmen/uitlaat verplicht gesteld? Zit er echt zo veel verschil tussen chassis of is het meer marketing? Zijn bepaalde merken populairder en daardoor beter als je de kart wilt inruilen/verkopen voor een andere? En hoe zit het met de motoren? Ik denk dat ik het liefst een 125 cc automaat zou willen, dus misschien een Rotax Max. Maar nu lees ik ook iets over ketting versus cardan (DD2?). Ik ben geneigd om te gaan voor wat er altijd al was en dus voor Rotax Max te gaan, maar wil graag leren en laat me graag overtuigen. Ik weet ook niet zo goed of ik een schakel kart leuk zal vinden. Heeft het zin om een PCR van begin jaren 90 op te bouwen met een Rotax Max, of kun je dan toch veel beter een chassis van deze eeuw kopen? Doel: recreatief karten met m'n zoontje en hopelijk genieten van de snelheid en krachten. John |
Auteur: | red_bull [ wo maart 27, 2013 11:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: welk merk chassis voor 2-takt |
In princiepe kun je voor recreatief rijden gewoon een oud frame rijden. Sommige banen zijn achterbumper verplicht en geluideisen zul je overal aan moeten voldoen. Ik zelf heb ervaring met oud frame en schakel. Nadeel van het oude frame waren slecht verkrijgen van onderdelen. Alles is oud en dit zorgt regelmatig voor stilstand, tenzij zo'n frame (en alles er op) in zeer goede conditie is. Denk wel dat ze dan ook weer meer vragen voor zo'n frame. Rijd nu nieuwere spullen met veel meer uren op de baan ipv ernaast. Investering is het in mijn ogen waard. Het karten zal (in mijn geval schakel) altijd veel geld kosten. Bezuinig dan niet op de aankoop. Zelfde als banden. Kies een band type en blijf er mee rijden. Voordeel kart reageert iedere keer hetzelfde en afstelling goed blijft goed. Iedere keer oude banden voor weinig is iedere keer bijstellen. Investeren is plezier maken. Als je kart niet wil,of langs de baan staat heb je als nog veel kosten maar geen lol. De chassis zit verschil tussen, maar voor een recreant die niet te fanatiek is zou ik zeggen. Welke dealer zit er bij je? Zijn mensen hier over te spreken? Levert hij goede support of moet je voor iedere vraag betalen? Merk op het oog gekregen zoek dan uit of er types bij zijn die minder goed waren. Rotax verhaal geen ervaring mee, maar bezoek de kartbaan en praat met mensen. Ze helpen je (bijna) altijd! |
Auteur: | Joost [ do maart 28, 2013 7:16 am ] |
Berichttitel: | Re: welk merk chassis voor 2-takt |
Slechte chassis zijn er tegenwoordig niet meer dus het is een kwestie welke je mooi vind en of er een handelaar in de buurt zit ivm met onderdelen halen. Ik zou wel aanraden om een recenter chassis te kopen want kom je makkelijker aan onderdelen, meestal zit er aan een achterbumper op en sommige hebben ook zelfstellende remmen wat ik zelf echt een stuk beter vind. Rotax max is een prima motor waar veel mensen mee rijden dus altijd wel concurrentie of mensen die willen helpen op de kartbaan. |
Auteur: | Wilfred [ do maart 28, 2013 8:47 am ] |
Berichttitel: | Re: welk merk chassis voor 2-takt |
Op welke banen wil je gaan rijden ? Wat is je budget ? Kun je vervoer/stalling regelen ? Heb je twee linker/rechter handen ? Ik denk dat je eerst deze vragen voor jezelf moet beantwoorden; hierover zijn al vele topics geschreven - zoek daar eens op, dan kun je de basisbeslissing in ieder geval nemen en de juiste kart aanschaffen ! En ja, de bekende merken als CRG/Tony/Birel zullen een hogere inruil hebben dan wellicht andere merken, maar de aanschafprijs is ook hoger.... Kortom, zal niet veel uitmaken en als je weer verkoopt heb je in 99 van de 100 gevallen gewoon verlies. Succes met je keuze en volg vooral de tip om op kartbanen met mensen te gaan praten die er rijden, want daar kom je het meeste te weten ! |
Auteur: | Ron88 [ do maart 28, 2013 7:24 pm ] |
Berichttitel: | Re: welk merk chassis voor 2-takt |
Ik denk dat je tegenwoordig (de prijzen zakken als puddingen in elkaar wanneer iets gebruikt is in de kartsport) gewoon het beste een redelijk recent chassis kunt kopen (ook als je recreatief rijdt).. Natuurlijk kan ik niet in andermans portemonnee kijken, maar een chassis van bij wijze spreken begin jaren '00 (laat staan een van eind jaren '90) of een chassis van '10 jaren.. maakt in prijs niet belachelijk veel uit (laat zeggen dat je zeker een goed rollend chassis voor €1000 hebt van 2009 of 2010!) dan zou ik geen €500 uitgeven voor eentje van 2002 of 2003. Aan het einde is goedkoop dan toch duurkoop. En met een recenter chassis ben je meestal qua onderdelen toch net wat beter 'bereikbaar' dan met een ouder chassis. |
Auteur: | m3dtm [ do maart 28, 2013 11:02 pm ] |
Berichttitel: | Re: welk merk chassis voor 2-takt |
Iedereen bedankt voor de reacties, daar kun je tenminste iets mee. Samenvattend komt het er gewoon op neer om een recenter chassis te kopen, al is het maar voor de beschikbaarheid van de verschillende onderdelen. Goed argument, immers je wilt kunnen rijden en niet weken moeten wachten of zoeken naar onderdelen. Stalling en vervoer is geen probleem, sleutelen lukt ook wel (m.u.v. motor zelf), circuits in elk geval zijn Vledderveen en Emmen goed te doen (lees regelmatig), maar zal ook zeker op andere banen willen rijden. Budget heeft iedereen, alleen de hoogte verschilt van persoon tot persoon... Ik zie aardige bedragen voorbij komen, maar hoop dat ik het een beetje binnen de perken kan houden. Binnen het budget vind ik het heel belangrijk om het gevoel te hebben dat de prijs-kwaliteitsverhouding klopt. Niemand wil te veel betalen, maar ik denk dat het tegenwoordig met internet goed te doen is om een gevoel bij de prijzen te krijgen. Daardoor weet je snel genoeg of een prijs fair is. En ja, wat betreft slijtage onderdelen, als het geld op is moet je even een maandje wachten. Maar goed, dan heb je altijd nog de wintermaanden om het budget weer aan te vullen, toch?!? Ik moet natuurlijk maar zien hoe het allemaal gaat, maar misschien kan ik bij Nick de boel zo afstellen dat hij net iets onder max toeren blijft (hij zal ook niet gelijk de volle prestaties tot zijn beschikking moeten hebben, maar gewoon langzaam iedere keer een stukje harder laten gaan met zijn 9 jaar). Kan me voorstellen dat de laatste 10% van de prestaties ook de grootste slijtage tot gevolg hebben. Als ik er nou voor kan zorgen dat hij daar onder blijft, dan kan hij misschien iets meer draaiuren uit zijn motortje halen. En als ik dat bij hem doe, moet ik het natuurlijk ook bij mezelf doen. Maar goed, eerst maar eens kijken of we het beiden leuk genoeg vinden en de juiste karts kunnen vinden. Heb in elk geval al weer twee interessante opties dankzij deze site. Hopelijk dit weekend meer duidelijkheid. John |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |