Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oude banden
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2013 7:44 pm 

Waar laten jullie je oude banden die op zijn? Zo de prullenbak in of gaan ze ergens netjes bij de autobanden?

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Oude banden
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2013 10:17 pm 

Bij de gemeente tussen de auto/motorbanden of in de container bij de kartbaan.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 11:27 am 

Bij Strijen in de bandencontainer!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 12:57 pm 

En wat doen jullie met oude banden waar nog genoeg rubber op zit, maar die niet in folie zijn verpakt? Ik heb namelijk nog een setje liggen waar bijna niet mee gereden is maar de banden liggen al een dik half jaar stil. Kun/moet je die banden nog bewerken met iets?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 1:03 pm 

Bewerken? gewoon mee rijden rijd altijd met gebruikte banden gaat prima, natuurlijk zal je je ronderecord niet rijden ermee maar minder fun heb je er niet mee. Softeners werken maar even een paar rondjes.

Maddox 2011
TM K9C Special

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 1:14 pm 

Bedoelde inderdaad bewerken met softeners, wist niet dat dit slechts een paar rondjes werkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 2:09 pm 

Wij gebruikten vroeger vrij veel tyre-softener, mijn ervaring ermee is dat het vrij goed werkt maar je moet het wel een paar keer aanbrengen.
Als je bv ga rijden een week van te voren banden insmeren en in folie wegleggen, vervolgens 24uur later nog eens herhalen en dan een paar dagen laten liggen. Soms smeerden wij ze nog een keer net voordat we gingen rijden.

Wij gebruikten het op modelauto banden dus dan kon je heel lang met een bus doen, vraag me af of het financieel wel aantrekkelijk is om dit met kartbanden te doen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 2:10 pm 

ik pak ze nooit in in folie. Gewoon rijden! Grip komt vanzelf terug. Heb wel eens een 3 jaar oud setje RKM gehad waarmee ik pb draaide op Eefde. Nooit ingepakt geweest... Ik geloof dr ook niet zo in.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 6:00 pm 

Idd is het maar hoe vaak je de behandeling met softener herhaalt hoe lang het effect aanhoudt. Eigenlijk moet je zo lang door gaan tot het oppervlak van de band zacht is tot in de diepte zonder dat de hechtingslaag aan het karkas geraakt wordt. Afhankelijk van hoe oud en hard de band is behandel ik de totale band met ene kwast uit een verfbakje 1 a 2 keer met een tussentijd van 24 uur. De sidewalls nemen heel snel de vloeistof op terwijl het rijoppervlak veel langer duur om eea op te nemen. Vervolgens om de ca 48 uur het rijoppervlak tot juist over de schouders herhalen tot je tevreden bent (testen met je nagel oid).
Ik koop geen softener meer maar mix wat wd40 en ongeveer gelijkelijk delen terpentine, thinner, remmenreiniger en ATF met elkaar in een oude wasbenzinefles (veiligheidssluiting en bestand ertegen)oid. Zorg wel dat je het niet/nauwelijks inademt en op de huid krijgt. Per band per behandeling kost het je 1 a 2 minuten, met ca 0,2 L van dit spul doe je makkelijk een heel setje.
Heb zelf nog niet met folie gewerkt maar overweeg dit te gaan doen als de banden niet kort na de behandeling worden gebruikt, keukenfolie lijkt met indeaal daarvoor.
De losse standaard plastic krimp wrap als bijv om een BS setje lijkt me te weinig tegen verouderen te helpen maar houdt de banden op z'n minst schoon.
T'is een budget hassle voor nette oude setjes banden, op is daarna echt op en bij het bandenafval.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 04, 2013 3:46 pm 

Gewoon een keer in de benzine dompelen ofzo.. worden ze ook zacht van! Alleen niet te lang.. heb ooit met regenbandjes zoiets gedaan en dat waren na 5 rondjes al slicks in de regen! :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 04, 2013 11:09 pm 

De binnenkant mag je met softeners of andere oplosmiddelen eigenlijk niet raken, daar kan de luchtdichte laag niet tegen en je zit te dicht bij het karkas en het beoogde effect is nihil.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 18, 2015 2:33 pm 

Daarnet allerlei rommel naar het containerpark gebracht, maar de versleten sets kartbanden waren niet welkom :evil:

Opties:
- Naar een bandencentrale, maar nemen ze dat zomaar aan?
- In Genk moet je ze ook meenemen (denk ik toch?).
- Oproken tijdens de koude winterdagen + een gasmasker aanschaffen
- ....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 18, 2015 5:28 pm 

Bloempot van maken :D :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 18, 2015 6:11 pm 

Volgieten met beton en gebruiken als verankering van easy up tenten.
Er zijn banen die voor hun eigen rijders containers hebben staan om eigen verbruikte banden in redelijk te achten aantallen te laten inleveren. Het zou me eigenlijk verbazen dat Genk als grote baan geen bandencontainer om die reden zou hebben staan.
Overigens is het in NL volgens mij zo dat je al dan niet tegen betaling afval als bijv oude kartbanden in kan leveren, in een naburige gemeente haalde ik enige jaren terug geregeld nette banden weg die door anderen waren ingeleverd. Dit om zgn afval toerisme of illegaal dumpen van afval of het uit milieuoogpunt ongewenst mengen met huishoudafvalstromen te voorkomen als je het nergens anders zou kunnen laten. Ik zou dus nagaan of ze dat in je gemeente echt kunnen weigeren of gratis of tegen een redelijk bedrag van je moeten aanpakken. Laat nog eens horen of het al dan niet gelukt is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 18, 2015 6:51 pm 

Honden zijn er gek op.
Die speeltjes zijn superduur, voordeel is dat ze niet met ijzerwaren zoals autobanden versterkt zijn en daardoor de bek niet open vreten.
Op mp verkopen ze zelfs gebruikte kartbandjes als hondenspeeltje.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende