Auteur |
Bericht |
petrolhead
|
Geplaatst: ma jan 27, 2014 5:34 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Ok, duidelijk maar ik ben wel benieuwd wat de onderbouwing is, heb wel een idee maar zal het bij gelegenheid vragen. Het kamervolume van een Aixro (30 en 50 ea) blijkt overigens 294 cc te zijn. Natuurlijk heeft men het op de Aixro site wel over degelijkheid en betrouwbaarheid. Op het Duitse forum staat wel dat oa Wankels en Hirth blokken het prima doen op een korte baan, zag op de site van Rübig Mega dat hun motor die toch nog wel een 20 tal pk's meer heeft dan de Aixro 50 ook op diverse korte banen toegestaan is en rijdt. Ik vindt dat een grote tweetakt als de Mega wel binnen proporties moet zijn, voor een tweetakt is 250 cc per cilinder echt ideaal en 350 cc eigenlijk de max. Daarboven is de spoeling slechter beheersbaar en worden de massakrachten als gevolg van overmatig grote benodigde zuigers enorm. Natuurlijk kan je de trillingen indammen met balansassen maar ideaal is het niet. Het vermogen is groot maar tov bijv m'n roterende 125 schakel of een doorsnee 250cc cross niet heel meer en relatief weinig per cc, 100 pk per liter is al lang achterhaald. Natuurlijk is het aan de cilinderinhoud gerelateerde koppel wel geweldig, het lijkt wel wat op dat van m'n ooit eerste auto, een kwieke Japanse compacte middenklasser die uit een 1300cc viertakt 1 pk en 20 Nm meer haalde, in dat opzicht best bijzonder. Zelf heb ik daar gek genoeg niet zoveel mee maar het is een beetje zoals de Amerikanen zeggen; there's no substitute for cubic inches Dat terwijl downsizen in de gemotoriseerde wereld tegenwoordig juist een toverwoord lijkt te zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: ma jan 27, 2014 8:54 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Volgens mij mag er niet meer dan met 125cc gereden worden.
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jan 28, 2014 11:23 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Citaat: Daarboven is de spoeling slechter beheersbaar en worden de massakrachten als gevolg van overmatig grote benodigde zuigers enorm. Maar waarom is een Honda CR500 (2takt) vele malen sneller dan een Honda CRF450/ ( 4 takt)? En echt niet moeilijker te rijden hoor.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: di jan 28, 2014 12:51 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Dat lijkt me een inkoppertje én appels met peren vergelijken Ton. Hebben we het nog niet eens over het voordeel in cilinderinhoud en het aantal kilo's dat de units wegen; iedereen kan weten dat een tweetakt 2 keer zo veel arbeidsslagen maakt bij hetzelfde toerental. Dan levert ie niet 2 keer het vermogen ervan (door spoelingsverliezen ed) maar iig een stuk meer tw gemiddeld 1,4 tot tegenwoordig wel 1,7 maal meer bij een vergelijkbare configuratie. Het rendement en het voordeel wordt echter bij grotere joppers van zuigers steeds kleiner, slechts vanwege oa de compactheid, eenvoud en kosten van het geheel wordt er tot relatief te grote cilinderinhouden per cilinder overgegaan. Dan nog is de Rübig Mega een stuk groter dan de door jou genoemde CR500, zeker als je bedenkt dat 250cc per cilinder bij een tweetakt optimaal blijkt te zijn. In de racerij is men al jaren aan het downsizen en optimaliseren qua rendement, kijk bijv maar naar de MotoGP, de SBK en de Formule1 of zelfs de Cart series. Ik denk dat een gemiddelde 4 takt een "smeuiigere" vermogensafgifte heeft dan een vergelijkbare tweetakt, da's ook vastgelegd in het concept maar aardig bij te schaven door technische toevoegingen als power en reed valves. Hoe dat karakter uiteindelijk bij je past is persoonlijk, ik heb er zelf ook geen moeite mee. Afijn, leuk maar weinig plekken waar je met die grote jongens mag rijden.
|
|
Omhoog |
|
 |
VRK
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 12:14 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 06, 2013 8:13 pm Berichten: 8
|
|
Omhoog |
|
 |
topmini
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 4:45 pm |
|
Geregistreerd: za jan 04, 2014 6:44 pm Berichten: 32
|
Het is een kz10b geworden op een 2013 maranello frame:)
|
|
Omhoog |
|
 |
Deksel
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 7:16 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm Berichten: 1223 Woonplaats: Terborg
|
Hele goede keuze!  gefeliciteerd!
_________________ ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
 |
topmini
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 8:08 pm |
|
Geregistreerd: za jan 04, 2014 6:44 pm Berichten: 32
|
Maranello RS10 van 2013 Incl keramische remmen en magnesium klossen Verder wat kleine opties en een complete alfano
Welke ik misschien nog wil wisselen voord mychron 4
Ben erg tevreden met de aankoop,ziet er top uit qua afwerking
|
|
Omhoog |
|
 |
gewoon maarten
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 9:03 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
|
Omhoog |
|
 |
Joost
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 9:14 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Bij TR motorsport gekocht? Goede keuze trouwens!
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
 |
topmini
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 9:34 pm |
|
Geregistreerd: za jan 04, 2014 6:44 pm Berichten: 32
|
Ja bij TR inderdaad Moet morgen even kijken hoe ik de foto kan plaatsen vanaf de computer
|
|
Omhoog |
|
 |
Max
|
Geplaatst: ma feb 10, 2014 9:12 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Klinkt strak, ben benieuwd naar de foto's!
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: di feb 11, 2014 9:05 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
ben niet zo nieuwzuchtig tonykart -topkart - swisshutless - MSkart Birel of CRG van voor 2002 100cc roterend of membraam direct aangedreven Vind dit nog altijd het mooiste wat er is! Licht van gewicht, compact, weinig rompslomp en retesnel!!
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |