Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 5:34 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Ok, duidelijk maar ik ben wel benieuwd wat de onderbouwing is, heb wel een idee maar zal het bij gelegenheid vragen.
Het kamervolume van een Aixro (30 en 50 ea) blijkt overigens 294 cc te zijn. Natuurlijk heeft men het op de Aixro site wel over degelijkheid en betrouwbaarheid.
Op het Duitse forum staat wel dat oa Wankels en Hirth blokken het prima doen op een korte baan, zag op de site van Rübig Mega dat hun motor die toch nog wel een 20 tal pk's meer heeft dan de Aixro 50 ook op diverse korte banen toegestaan is en rijdt.
Ik vindt dat een grote tweetakt als de Mega wel binnen proporties moet zijn, voor een tweetakt is 250 cc per cilinder echt ideaal en 350 cc eigenlijk de max. Daarboven is de spoeling slechter beheersbaar en worden de massakrachten als gevolg van overmatig grote benodigde zuigers enorm. Natuurlijk kan je de trillingen indammen met balansassen maar ideaal is het niet. Het vermogen is groot maar tov bijv m'n roterende 125 schakel of een doorsnee 250cc cross niet heel meer en relatief weinig per cc, 100 pk per liter is al lang achterhaald. Natuurlijk is het aan de cilinderinhoud gerelateerde koppel wel geweldig, het lijkt wel wat op dat van m'n ooit eerste auto, een kwieke Japanse compacte middenklasser die uit een 1300cc viertakt 1 pk en 20 Nm meer haalde, in dat opzicht best bijzonder.
Zelf heb ik daar gek genoeg niet zoveel mee maar het is een beetje zoals de Amerikanen zeggen; there's no substitute for cubic inches
Dat terwijl downsizen in de gemotoriseerde wereld tegenwoordig juist een toverwoord lijkt te zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 8:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Volgens mij mag er niet meer dan met 125cc gereden worden.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 11:23 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Citaat:
Daarboven is de spoeling slechter beheersbaar en worden de massakrachten als gevolg van overmatig grote benodigde zuigers enorm.


Maar waarom is een Honda CR500 (2takt) vele malen sneller dan een Honda CRF450/ ( 4 takt)? En echt niet moeilijker te rijden hoor.

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 12:51 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Dat lijkt me een inkoppertje én appels met peren vergelijken Ton.
Hebben we het nog niet eens over het voordeel in cilinderinhoud en het aantal kilo's dat de units wegen; iedereen kan weten dat een tweetakt 2 keer zo veel arbeidsslagen maakt bij hetzelfde toerental. Dan levert ie niet 2 keer het vermogen ervan (door spoelingsverliezen ed) maar iig een stuk meer tw gemiddeld 1,4 tot tegenwoordig wel 1,7 maal meer bij een vergelijkbare configuratie. Het rendement en het voordeel wordt echter bij grotere joppers van zuigers steeds kleiner, slechts vanwege oa de compactheid, eenvoud en kosten van het geheel wordt er tot relatief te grote cilinderinhouden per cilinder overgegaan. Dan nog is de Rübig Mega een stuk groter dan de door jou genoemde CR500, zeker als je bedenkt dat 250cc per cilinder bij een tweetakt optimaal blijkt te zijn.
In de racerij is men al jaren aan het downsizen en optimaliseren qua rendement, kijk bijv maar naar de MotoGP, de SBK en de Formule1 of zelfs de Cart series.
Ik denk dat een gemiddelde 4 takt een "smeuiigere" vermogensafgifte heeft dan een vergelijkbare tweetakt, da's ook vastgelegd in het concept maar aardig bij te schaven door technische toevoegingen als power en reed valves. Hoe dat karakter uiteindelijk bij je past is persoonlijk, ik heb er zelf ook geen moeite mee.
Afijn, leuk maar weinig plekken waar je met die grote jongens mag rijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 12:14 pm 

Geregistreerd: zo jan 06, 2013 8:13 pm
Berichten: 8
Ok1 kz10 of kz9c


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 4:45 pm 

Geregistreerd: za jan 04, 2014 6:44 pm
Berichten: 32
Het is een kz10b geworden op een 2013 maranello frame:)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 7:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Hele goede keuze! ;-) gefeliciteerd!

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 8:08 pm 

Geregistreerd: za jan 04, 2014 6:44 pm
Berichten: 32
Maranello RS10 van 2013
Incl keramische remmen en magnesium klossen
Verder wat kleine opties en een complete alfano

Welke ik misschien nog wil wisselen voord mychron 4

Ben erg tevreden met de aankoop,ziet er top uit qua afwerking


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:03 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Foto ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Bij TR motorsport gekocht?
Goede keuze trouwens!

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 9:34 pm 

Geregistreerd: za jan 04, 2014 6:44 pm
Berichten: 32
Ja bij TR inderdaad
Moet morgen even kijken hoe ik de foto kan plaatsen vanaf de computer


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: ma feb 10, 2014 9:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Klinkt strak, ben benieuwd naar de foto's!

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Droomkart!!
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 9:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
ben niet zo nieuwzuchtig :mrgreen:

tonykart -topkart - swisshutless - MSkart Birel of CRG van voor 2002
100cc roterend of membraam direct aangedreven

Vind dit nog altijd het mooiste wat er is! Licht van gewicht, compact, weinig rompslomp en retesnel!!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David