Auteur |
Bericht |
ToMBa408
|
Geplaatst: zo mei 12, 2013 10:14 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Jean, klopt, maar wie weet wat ik doe binnen twee jaar. Ik heb 20j met een moto gereden, en nu 2e jaar karting. Met een moto helm kan ik beide doen denk ik. De helmen op mijn shortlist kosten rond de 300 euro.
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: zo mei 12, 2013 10:27 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
@tomba, standaard zit er een extra donker vizier bij de hjc en pinlock. De reden dat sommigen 450 euro voor een motorhelm kopen is dat je hem voor zowel "recreatie" karten of wedstrijden bij de gk4 /bekc kan gebruiken. en voor het motorrijden zelf. ik denk dag een kart/autosport helm voor geen meter zit met die dikke spoiler achterop en platte achterkant op een motor wanneer je op snelheid rijdt. dan hou je geen nekspier en trommelvlies meer over
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
goovaerts racing
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 5:47 pm |
|
Geregistreerd: za feb 02, 2013 8:38 am Berichten: 253
|
ik denk dat je voor 475 euro een ck-6 hebt en voor 520 euro een sk6 sorry als dit fout is groetjes Yarne
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 7:16 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Kan even goed, het ging me om het principe
|
|
Omhoog |
|
|
goovaerts racing
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 8:12 pm |
|
Geregistreerd: za feb 02, 2013 8:38 am Berichten: 253
|
ok sorry voor tussenkomst
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 8:35 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Ik heb een gewone brommerhelm van 50 euro.. Is deze daarom niet geschikt voor het karten?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 9:33 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
In principe niet natuurlijk, omdat een brommerhelm is gemaakt voor lagere snelheden.
|
|
Omhoog |
|
|
ToMBa408
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 9:45 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Nodroz, ze zullen je wel toelaten met die helm, maar sommige mensen willen meer veiligheid en comfort. Ik weet niet wat je kan krijgen voor 50 euro. Een Snell of DOT keuring heeft zijn waarde. Bij karting ga je wel iets sneller dan 45km/h en transpireer je ook meer. Andere behoeften dus. Ik geef graag 300 euro uit om mijn hersenen (en die van mijn kinderen) goed te beschermen gedurende jaren. Vroeger had ik daar het geld niet voor, maar als je ouder wordt verdien je wat meer en hecht je belang aan andere dingen. Met een monobike wedstrijd heb ik met goedkope motobotten mijn ligamenten verrokken, heb ik 15 jaar later nog last van. Heb er dan goeie gekocht. En dan spreek ik nog niet van de mensen die ik ken die na een zware klap in coma belandden met een help op... Ik heb 8 jaar MX gereden en veel geld gegeven aan goede bescherming omdat 200euro snel op tafel ligt en een breuk op zijn minst 6 weken kost, als het dan al volledig herstelt. Mijn huidige helm heb ik zo'n 10 jaar, hopelijk gaat mijn nieuwe (en ikzelf) ook zo lang mee. Dus ja, dat is mijn gevoel. Motorsport is super leuk, maar weet waarmee je bezig bent. Iedereen moet het wat voor zichzelf inschatten hoe ver je dan wil gaan.
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 10:07 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Brommerhelmen voldoen prima! Die dingen worden ook gekeurd en die mag je ook op de motor op, zelfde keurmerk.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
Matthijs
|
Geplaatst: di mei 14, 2013 10:07 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: Brommerhelmen worden ook gekeurd en die mag je ook op de motor op, zelfde keurmerk. Ik ben even aan het googelen, maar het lijkt erop dat je gelijk hebt. Wist ik niet. Los daarvan zou ik gewoon proberen mijn hoofd zo goed mogelijk te beschermen.
|
|
Omhoog |
|
|
ToMBa408
|
Geplaatst: wo mei 15, 2013 9:53 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
even wat info gezocht ivm keurmerken : Snell : L-98 voor brommers (L van low powered) SA2005 en 2010 zijn voor autosport, SAH2010 bijkomende frontale bescherming K2005 en 2010 voor karting ; hetzelfde dan SA maar zonder brandwerende bron : http://www.smf.org/stds.htmldan zijn er de 'E' aanduidingen, ze geven aan dat de helm voldoet aan de tests beschreven in ECE22.05 of Regulation No. 22 UN : E met nummer in een cirkel; de nummer geeft het land aan van 'type approval' ; 1 is Germany en is het hoogst aangeschreven, 6 = BE, 4 = NL EC : e met nummer in rechthoek dit keurmerk geeft aan dat het land gebruik toelaat van het product dat het label draagt (helm, gordel, lamp, reflector ...) Het cijfer geeft dus niet een bepaalde kwaliteit aan ! DOT (Dept of Transport) voor USA Een zeer interessante site is die van de Britse overheid : http://sharp.direct.gov.uk/homehier kan je een helm selecteren en met kleur indicaties het niveau van bescherming na gaan, en er is een goed animatie over hoe een helm te passen ! In elk geval is er geen consensus over welke keuring de beste bescherming geeft. Maar voor wat ik heb kunnen lezen is de Snell test zwaarder en uitgebreider. Maar een open helm kan ook het E keurmerk krijgen want er is bij ECE geen 'chin impact test', dus de waarde van dat label is in mijn ogen relatief. Wat ik vooral onthoud is : "This is another reason we always recommend buying a helmet from a name-brand, recognized manufacturer with a worldwide reputation for performance and quality."
Laatst bijgewerkt door ToMBa408 op vr mei 17, 2013 9:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
ToMBa408
|
Geplaatst: wo mei 15, 2013 10:24 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Vandaag nog even langs gegaan in de motor megastore in zemst : AGV is overgenomen door Dainese en kunnen slechts de 2 topmodellen leveren in .... augustus De Shark is knap maar weegt 1500g ! Alles wat er verder nog is met een laag gewicht kost een stuk over de 500 euro Dus voor mij wordt het de HJC R-pha 10 zoals Hendrik, hij heeft blijkbaar ook de Snell keuring. Terug naar de motorkleding shop in Kontich... en hopen dat hij bij mijn Zanardi SKF decals past.
_________________ Zanardi Rotax Senior Max Gillard Daytona RK1 #72 => verkocht
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: vr mei 17, 2013 6:35 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Dit is de helm waarover ik het had; http://www.mthelmenshop.nl/MT-Speed-ScooterhelmHij is DOT gekeurd (USA blijkbaar?) MT Helmen heeft blijkbaar ook een speciale karthelm, http://www.mthelmenshop.nl/MT-Karting-KarthelmGezien het grote prijsverschil, kan ik me wel voorstellen dat er een gróót verchil moet zijn... anders kosten deze special karthelmen niet zoveel natuurlijk... (of is het puur omdat dat keurmerk erop staat?) Waar zit hem dan het grote verschil tussen deze karthelm en mijn brommer helm? Op de foto te zien lijkt de kin me toch evenhoog als de mijne? Hij zit dan waarschijnlijk ook steviger in elkaar enz? Bedankt voor jullie reacties, ik ben intussen ook al weer wat wijzer geworden. Bedankt Thomba, met je keuring informatie! Even mijn moeder overtuigen (zal wel snel gaan, het gaat tenslotte om mijn eigen veiligheid..) om me zo'n helm aan te schaffen. Het is wel direct een dure aankoop toch.. Die MT Speed is ook geschikt voor op de moto (dat zegt die site toch), een moto haalt toch gelijk snelheden dan een kart?
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
ToMBa408
|
Geplaatst: vr mei 17, 2013 10:08 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Ik heb nog een url gevonden met ZEER GOEDE info, http://sharp.direct.gov.ukNodroz, voor zover ik kan zien is die MT Speed helm idd gekeurd. Dat lijkt me dus OK. MT of Manufacturas Tomás is blijkbaar een Spaans bedrijf dat sinds 1968 helmen maakt, tussen 11 en 50 werknemers en bijna 5miljoen Euro omzet. Ze innoveren met een NFC functie in een helm (!) en beginnen hun markt internationaal uit te breiden als ook hun marketing strategie. Zo sponsoren ze ook Pedrosa in SBK. ERPO verkoopt ze ook. Allemaal argumenten om dit merk serieus te nemen dus. Toch vraag ik me af waar het verschil zit tussen de Speed en de SA2010 die zij hebben. Ongeloofelijk hoe ze dat klaar spelen voor 60 euro. Ik had die Speed al wel eens eerder gezien en niet 'au-serieus' genomen omwille van de prijs... spijtig dat geen van beiden op http://sharp.direct.gov.uk staat.
_________________ Zanardi Rotax Senior Max Gillard Daytona RK1 #72 => verkocht
|
|
Omhoog |
|
|
ToMBa408
|
Geplaatst: vr mei 17, 2013 10:20 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
fuck a duck : http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-r-pha-10de R-pha 10 heeft maar 3 sterren, poor protection side impact ! voor zo'n 'dure' helm ... het lage gewicht heeft dus zijn gevolgen ja wadde, Joost, kan ik jouw helm eens passen ? wat weeg die ? moet ik toch eens die MT SA2010 bekijken, maar hoe zou die uit de sharp test komen nieuwe helmen op mijn short list AGV K4 evo : 1260g **** 230€ Airoh Dragon : 1250 tot 1300g **** 182-230€ verder geeft sharp 5* aan AGV S4 en AGV Stealth spijtig dat sharp aangeeft dat ze allemaal 1350g wegen maar elders vind ik 1510g. hoe betrouwbaar is dit dan allemaal ???
_________________ Zanardi Rotax Senior Max Gillard Daytona RK1 #72 => verkocht
|
|
Omhoog |
|
|