Ga naar pagina Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1293 berichten ] 

Met welke kart rijd jij op De Woerd??
GX160/200 15%  15%  [ 13 ]
Prokart 11%  11%  [ 10 ]
390 26%  26%  [ 23 ]
TKM K4S 4%  4%  [ 4 ]
Biland 6%  6%  [ 5 ]
RK1 17%  17%  [ 15 ]
B&S WF 3%  3%  [ 3 ]
Swissauto SA250 10%  10%  [ 9 ]
Vampire 8%  8%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 89
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 9:50 pm 

Veel plezier morgen :!:
En laat even weten hoe het gegaan is :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 9:59 pm 

Thanks en zal ik doen 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 05, 2015 6:06 pm 

Nou vanmorgen was het zo ver, half 10 naar mn hobbyschuur de trailer in pakken en daarna naar de Woerd. Was fris, maar droog, in het begin was de baan nog zeker in de links achterste bocht spekglad (rechtdoor) maar naar mate de dag vorderde en ik de kart meer begon aan te voelen werd het steeds leuker! Beetje kunnen "spelen" met een aantal andere recreatieve rijders, om zo de lijnen te zien die zij rijden en daar ook weer van te leren. Al met een een super leuke dag, prima weer en helemaal happy met mn kart! :mrgreen:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 05, 2015 9:47 pm 

Kijk, dat zijn goede berichten!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2015 9:15 am 

Leuk om te horen,en die lijnen leren rijden komt
Vanzelf,belangrijkste is leuke dag gehad en geen
Schade gereden,neem aan dat wat je verandert
Hebt naar behoren heeft gefunctioneerd ,verder
Veel succes met je kart,we komen je in het aan-
Komend seizoen vast wel een keer tegen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2015 12:48 pm 

Ben er inderdaad nog niet hard afgegaan oid, wat betekend dat er uiteraard meer in zit :lol:
Maar heb inderdaad veel met de instellingen gedaan, bandenspanning, breedtes voor en wat een verschil zit daar in! Leerzame ervaring, samen met een collega die me hierbij heeft geholpen :mrgreen:

Hij heeft vandaag ook een chassis opgehaald (jonger) ter vervanging van zijn BRM met GX390 en zal dus volgend jaar ook (weer) actief te vinden zijn op Driebergen. =D)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 08, 2015 9:18 pm 

Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt gehad. De lijnen van de snellere rijders afkijken helpt zeker :)
Als je afstellingen aan je kart verandert doe dan een ding tegelijk. Zo leer je het makkelijkste wat welke verandering voor effect heeft.
We gaan je komend seizoen vast wel eens tegenkomen op Driebergen 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 1:25 pm 

Dat hebben we inderdaad gedaan;
- Breedte voorzijde aangepast en weer rijden
- Banden spanning aangepast en weer rijden

Zo langzaam aan het testen gegaan, enige wat ik wel heb is dat de linkervoorzijde harder slijt en "rult" dan de rechterkant. Dit ligt volgens mij ook aan de banden, zelfs het veranderen van de spanning in de band L of R heeft weinig invloed lijkt het.

Heb overigens een set Maxxis SLH banden, hoe is jullie ervaring met de Mojo D1 op deze baan?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 2:01 pm 

Dat je linkerbanden anders/harder slijten is redelijk normaal :mrgreen: ; zeker als je met de klok meerijd. Meeste banen hebben een layout met de klok mee ( sommige juist tegen de klok in ) en dan zul je aan de linkerkant dus meer slijtage ondervinden.

Wel kun/moet je kijken naar het slijtage patroon van je banden. Slijt de binnenkant van de band extreem veel meer dan het midden en de buitenkant, dan kun je aan de voorkant het camber wat aanpassen.
Aan de achterkant zul je met griplevel moeten gaan experimenteren ( o.a. stabi's, plaatsing stoel, stoelsteunen, type achteras, lengte klossen, breedte en niet te vergeten je rijstijl ).

Let wel : grip aan de voorkant kun je ook mede bepalen door veranderingen aan de achterkant door te voeren ! Het gaat ook om de balans tussen voorkant en achterkant ( en links/rechts ) en zeker je rijstijl bepaalt ook veel v.w.b. slijtagepatronen op de banden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 3:07 pm 

Zo dat is een zeer compleet en volledig verhaal. Slijtage zag ik inderdaad wel terug bij de andere rijders, maar minder heftig dan de mijne. Het lijkt inderdaad dat de buitenzijde nagenoeg niet meegenomen word tijdens het rijden.

Nu zal het stukje techniek wat ik wellicht nog mis zeker niet helpen in de situatie, evenals mn forse lijf ;-) Heb bij het Birel RX chassis wat ik heb een extra setje stabilisator stangen gehad, die ik wellicht ook eens kan inzetten om daar eens mee te gaan spelen, maar de stoelsteunen zijn fixed en niet verder aan te passen (zonder hamer).

De breedte achter staat reeds op zijn smalst (13cm gemeten tussen klos en deel vd as) zo uit mn hoofd, de velgrand is hier een berperking (magnesium velgen voor mn slicks). Volgende stap is de klossen maar eens te bekijken.

Nu al zin in volgend jaar, ben er denk ik vrij vroeg bij :mrgreen:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 4:15 pm 

Als bij jou de slijtage meer is dan bij anderen ( met min of meer gelijke kart ), dan kan het aan de afstelling, gewicht en rijstijl liggen. Binnenkant veel meer gesleten kan liggen aan extreem camber en/of caster. Check dat eerst. Je rijstijl kan ik niet beoordelen vanachter de pc :mrgreen: , maar wellicht kun je dat zelf inschatten. Veel gooien en smijten en teveel input ( dus teveel insturen en daarmee onderstuur en slijtage creeren ) is ook killing voor je banden natuurlijk. Realiseer je wel dat de hoek waaronder een band op de weg staat bij rechtuit rijden heel anders is dan bij insturen ! Dit komt door je fuseehoek ( caster ) en het ackerman effect van je stuurinrichting. Een beetje negatief camber zorgt ervoor dat bij rechtuit je band meer op de binnenkant leunt, maar bij insturen dus rechter op het asfalt komt te staan ( afhankelijk dus van de eerder genoemde caster en ackermann effect ). Ook de flex in je chassis heeft hier invloed op.

Ik rijdt meestal met iets negatief camber ( 1mm per kant ) en iets uitspoor ( max 1mm per kant ). Caster heb ik ook iets verder naar achteren t.o.v. de basis fuseehoek, waardoor je iets beter instuurt ( maar ook iets zwaarder stuurt ). Uiteraard is dit per chassis anders qua finetuning, maar als uitgangspunt kun je dit wel hanteren. Zoek anders ook eens de geadviseerde fabrieksinstellingen erbij.

Wat betreft je stoelsteun: de meeste zijn fixed, maar daar doel ik niet op. Het gaat om de extra stoelsteunen ( als je die erop hebt ) die naar je lagerhouders op de achteras lopen. Daarmee bepaal je mede de mate van grip op de achteras ( en ook enigszins balans naar voren ).

Breedte achter ( en voor ) meet je doorgaans van buitenkant velg links naar buitenkant velg rechts; meestal zal deze bij droog weer tussen 140cm en 138,5cm zitten ( bij nat meer richting 136cm. Meten tussen klos en velgrand zegt niet veel, omdat er vele lengtes klossen zijn. Dus meet altijd de breedte vanaf de buitenkant van de velgen; ook bij de voorkant.

Succes ermee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 5:14 pm 

Leuk om te horen dat het goed bevalt,driebergen is
Ook een gemoedelijke baan,afgelopen jaar tweede
Kerstdag ook nog gereden met het vaste clubje,er
Is nu afgesproken dat we dit jaar weer doen mits
Droog weer,misschien een optie,hoeft het seizoen
Nog niet voorbij te zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 6:54 pm 

Mojo doet het prima bij ons. We hebben meerdere setjes d2 versleten en als ik weer nieuw moet kopen hebben ze zeker mijn voorkeur.
Jomito (zie boven) en zijn zoon hebben volgens mij Mojo d1 en ook goede ervaring daar mee voor zover ik weet.
Bij mij en bij mijn oudste slijten de voorbanden ook wat meer aan de binnenkant, mijn jongste heeft er weer bijna geen last van.
Ik wissel de voorbanden meestal na een tijdje van links naar rechts en andersom zodat de beste kant weer aan de binnenkant zit. (je moet ze dan wel even omkeren op de velg zodat de draairichting gelijk blijft)
Verder goed bezig hoor ik al.
@Jomito tweede kerst moet ik ook dit jaar werken dus wij zijn er weer niet bij :cry:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 8:20 pm 

Rijrichting maakt niet veel uit hoor. Ik wissel altijd gewoon met velg links en rechts. Het schijnt wel belangrijk te zijn dat je nieuwe banden met de juiste rijrichting monteert en in ieder geval de eerste paar stints er met de juiste rijrichting op rijdt. Daarna kun je ze gewoon wisselen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2015 10:11 pm 

Citaat:
Rijrichting maakt niet veel uit hoor. Ik wissel altijd gewoon met velg links en rechts.

Het zal op zich denk ik ook niet echt kwaad kunnen denk ik.
Maar om de minst versleten kant aan de binnenzijde te krijgen moeten ze toch van de velg af dus dan hou ik de draairichting liever hetzelfde.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1293 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87  Volgende