Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doe-het-zelf knaldemper
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2016 6:04 pm 

Geregistreerd: do dec 17, 2015 1:52 pm
Berichten: 6
De arrow kart die ik bezit maakt nogal veel lawaai (hoewel deze reeds een knaldemper bezit).
De knaldemper die erop zit is deze: http://www.spellfame.co.uk/acatalog/tkm ... iagram.jpg
Let vooral op de BTEX CAN. Dit is een opzetstuk met 3 gaten in.

De meeste doe het zelf knaldempers zijn varianten van een dikke pijp over een dunne pijp met verscheidene gaten in, zie http://www.instructables.com/id/Homemad ... /?ALLSTEPS en http://www.diygokarts.com/vb/showthread.php?t=6887

Dit is niet echt handig voor mijn reeds aanwezige knaldemper te verbeteren.
Zoals ik het versta moet de snelheid van de gassen verminderd worden, dus obstructies moeten geplaatst worden. Echter, in de tkm knaldemper zijn er maar 3 gaten, wat denk ik de snelheid per gat te hoog houdt.

Ik denk vooral aan het bijboren van gaten :
of aan de zijkanten alleen
of aan de zijkanten en de achterkant (zie ook https://www.amazon.com/Briggs-Stratton- ... 92-0569952 )

Andere mogelijkheden zijn
* de CAN er volledig af te halen
* er een dunnere pijp met perforaties in te steken, en het gat met een stuk metaal op te vullen:
http://www.verociousmotorsports.com/Sho ... ne-Muffler

Wat is volgens jullie de beste methode ?


Laatst bijgewerkt door kart5689 op di jun 14, 2016 7:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2016 8:50 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
We hebben al eens met de beide TKM's tegelijk getest, één met opzetstuk (BTEXCAN) en één zonder. De permanente geluidmeting op Karting Eefde kon geen verschil meten.
Ik denk daarom ook niet dat je het in de bestaande demper moet zoeken. Ik zou het opzetstuk er af schroeven en een nademper plaatsen zoals bijv. deze: Afbeelding

Dat scheelt behoorlijk in geluidsuitstoot! :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 8:07 am 

Geregistreerd: do dec 17, 2015 1:52 pm
Berichten: 6
Mja, das een mogelijkheid, maar dan behou ik de originele stukken natuurlijk niet, en moet ik een extra stuk kopen.
Ik heb er nog 's over zitten nadenken en denk dat volgende methode een groot verschil zal maken:

De versmalling op de BTEXP (zie http://www.spellfame.co.uk/acatalog/tkm ... iagram.jpg ) snij of schroef ik eraf. Daarna draai ik de BTEXCAN 180°, en las ik de BTEXCAN (dus omgekeerd) direct aan de BTEXP zonder de versmalling. Ik maak dan gaten in de scheidingswand die er dan tussenzit. Dan las ik de versmalling op het open stuk (het einde) van de BTEXCAN. Nadien boor ik gaten in de zijkant van de BTEXCAN.

Ook zal de motor nog verplaatst worden, dit brengt mogelijkheden om de uitlaat niet achteraan te laten zitten, maar deze eerder over een zijkant van de kart (dus naast de kart) te laten hangen, over één van de achterste wielen. Dit zorgt voor meer afkoeling op de uitlaat tijdens het rijden, wat ook de snelheid van de uitlaatgassen in de uitlaat zal verminderen, en dus ook het geluid wanneer deze de uitlaat verlaat. Als extra maatregel kan ik ook een vlakke plaat (gebogen rond -het eerste stuk van- de pijp zelf, en gewoon recht op de kanten die de buis niet meer raken) erop lassen om het contactoppervlak van de pijp te vergroten, hetgeen de koeling nog zal verbeteren.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2016 11:11 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Scarto,

Merkte je nog iets van een verandering in vermogen/afgifte vermogen met de nademper op de TKM ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 5:42 am 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
@kart5689,
Oke! Zoals aangegeven denk ik dat plaatsen van een nademper effectiever is. Je hoeft niets te veranderen aan je huidige uitlaatsysteem, behalve dat je die chromen eindkap er af haalt. Je kunt eerst de einddemper proberen, als je de bestaande demper hebt aangepast gaat dat niet meer.

Het dempermateriaal in een nademper trilt met de geluidsgolf mee, waardoor de golf wordt geneutraliseerd. Die vezeltjes bewegen dus exact op de frequentie van het geluid, net als een soort anti-geluid. Dat is in basis al de meest effectieve manier van het geluid uitdempen.

@Wilfred,
Nee. Nul komma niks. :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David