Auteur |
Bericht |
steventrx
|
Geplaatst: wo sep 30, 2015 9:34 pm |
|
|
Beste karters, Laat ik me allereerst maar eens voorstellen  Ik ben Steven en 15 jaar oud. Zit nu op 4VWO en doe aan atletiek en badminton. Ik ben vanaf toen ik een klein jochie was helemaal fan van auto's bijbehorende sport. Ik ga dan ook regelmatig naar Spa Francorchamps, Zandvoort en nuhrburgring. . Nu ik wat ouder ben, lijkt het steeds meer mogelijkheden te bieden. Ik heb nu een aantal dagen op dit forum rondgeneust en kwam soortgelijke vragen tegen. Maar ik zou graag even een nieuw topic aanmaken met mijn eigen vragen omdat deze toch ook wel een beetje anders zijn. Ik wil graag instappen in de racewereld en dus in het karten. Eerst deed ik dit vaak bij indoorcentra zoals zoetermeer, delft en roosendaal. Als eerste zou ik graag beginnen als recreatief rijder. Om eventueel later nog in de wedstrijdwereld te stappen. Ik heb al gelezen dat een 4takt kart makkelijker is om mee te starten dan een 2takt, vanwege brandstofverbruik en vooral onderhoud. Dit wist ik van te voren al en heb me daarom vooral gericht op een 2ehands 4takt. Nou kwam ik in verschillende topics en sites verschillende motorinhoud en tegen. De een zegt dat een 125cc 4takt goed is om mee te starten en in het andere topic zeggen ze dat een 290cc het beste is. Ook zou ik graag willen weten welke banen in Nederland en vooral zuid-holland er zijn om recreatief te kunnen karten. Volgens mij kartbaan Strijen is de beste optie??? Wat zou het allemaal bij elkaar gaan kosten voor een beginnende rijder? Ik denk aan zo'n 1200 euro? Inclusief een nieuwe set banden. Wat denken jullie? En weten jullie een goede kart om mee te starten en of het beter is een automaat of een schakel kart te nemen (zelf vindt ik schakel natuurlijk leuker). Alvast bedankt, Steven
|
|
Omhoog |
|
 |
Backlash
|
Geplaatst: wo sep 30, 2015 9:42 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Allereerst welkom op het forum Steven.
Als Strijen voor jou de beste optie is dan kan je 4takt alvast vergeten. Met een 4 takt mag je daar namelijk niet rijden. Gezien het budget (1200 euro) lijkt me een 2e hands rotax max wel wat voor je. Redelijk goedkoop in onderhoud, mooie motor om mee te beginnen (of bij te blijven) en je kan er overal mee terecht.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: do okt 01, 2015 7:51 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Ik heb al gelezen dat een 4takt kart makkelijker is om mee te starten dan een 2takt, vanwege brandstofverbruik Brandstof kosten vindt ik persoonlijk relatief gezien laag. Al
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: do okt 01, 2015 8:13 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Welkom Steven ! Om te beginnen als recreatieve rijder is een goed uitgangspunt. Dan kun je het eerste jaar de basis ervaring opdoen v.w.b. het betekent om een eigen kart te hebben. Denk daarbij aan o.a. wat er allemaal bij komt kijken voordat je ook maar 1 meter hebt gereden. Je zult moeten gaan leren wat het onderhoud aan een kart inhoudt, eventueel ook zelf onderhoud aan de motor. Daarnaast heb je een uitrusting nodig voor zowel jezelf als hulpmiddelen voor bij het karten ( stalling, vervoer, voorbereiding om een dag te gaan rijden, etc. ). In de praktijk leer je dat het beste, al dan niet onder begeleiding van iemand die al jaren met een eigen kart rijdt. Bevalt dat goed, dan kun je inderdaad doorgaan met je hobby en wedstrijden gaan rijden. Er zijn er die gelijk aan wedstrijden mee gaan doen, maar een jaartje trainen is naar mijn mening de betere optie. Het is niet per definitie makkelijker om met een 4takt te starten hoor. Helemaal afhankelijk van hoe je het aanpakt kan een 2takt zelfs de betere keuze zijn. Starten met een VT250 ( 4takt ) kan zonder enige vorm van kennis wel eens heel wat moeilijker ( en duurder ! ) uitpakken dan wanneer je onder begeleiding met een Rotax Max zou starten ( 2takt ). Zoals Basjuh al aangeeft, verbruik is niet echt een issue en waarschijnlijk een van de laagste kostenpost van het karten  Onderhoud is per motortype verschillend en kan aardig in de papieren lopen - zeker ook voor de snellere 4takt motoren. Motorinhoud is niet echt interessant om je op blind te staren, maar hetgeen je noemt is ver van de waarheid.... 125cc 4takt ken ik niet; de bekendste 4takt zal de Honda GX serie zijn, meest verkochte motoren daarin zijn 160cc en 390cc. Beiden hebben aanzienlijk minder vermogen dan de gemiddelde 125cc 2takt, dus laat je daar niet door misleiden. Wat het beste is voor iemand is moeilijk te zeggen, dat zul je zelf moeten ervaren. Probeer eens wat verschillende typen karts te huren zoals bijvoorbeeld een Rotax Max ( 125cc 2takt ), een Honda GX390 ( 4takt ) en eventueel een VT250 motor ( 4takt ). De laatste is wel het duurste, maar indien mogelijk een mooie en snelle optie. Mijn advies als je wedstrijden wilt gaan rijden: zoek een nette gebruikte Rotax Max, kost niet teveel, er zijn er veel van ( dus kun je op de baan anderen aanspreken om van hun ervaringen te leren - of hulp bij een probleempje vragen ) en er zijn genoeg wedstrijden mee te rijden. Een schakel kun je daarna altijd nog overwegen, maar zou ik nu niet mee beginnen. In zuid-holland is Strijen de enige baan ( alleen 2takt ), banen als Veldhoven en Berghem zijn dan het dichtste bij. Qua kosten kun je het zo gek maken als je wilt. Hier geldt natuurlijk meestal wel de basisregel dat hoe goedkoper, hoe groter de kans dat je zult moeten investeren om een goed lopende kart te hebben en houden. Goedkoop is vaak duurkoop, zeker als je zelf niet kunt beoordelen in wat voor staat het materiaal is. Gebruik maar eens de zoekfunctie op het forum, je zult er veel info over vinden. En vergeet niet om een budget te reserveren buiten de aanschaf van de kart voor vervoer, stalling, onderhoud, pitskar en onvoorziene kosten ! Succes met je nieuwe hobby en ga eens op een paar buitenbanen rondkijken en praat met de rijders; dan kom je snel veel meer te weten.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
steventrx
|
Geplaatst: vr okt 02, 2015 3:10 pm |
|
|
Hallo allen! Erg bedankt voor de reacties en tips die zo snel gegeven zijn! Op marktplaats staan 2 CRG karts met beide 2takt 125cc. Inc extra banden en aanhanger. Is dit een goed begin?
|
|
Omhoog |
|
 |
Jomito
|
Geplaatst: vr okt 02, 2015 5:07 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Heij Steven
Allereerst welkom op het forum,en veel plezier met deze mooie Hobbij,over de Crg karts kun je zonder foto weinig zeggen (plaats anders Ff een linkje) hebben ze revisie gehad etc,wij hebben ook eerst tweetakt Gereden,maar overgestapt op viertakt,wij rijden met de gx blokken,maar Zoals Wilfred al aangeeft zit hier ook een wereld van verschil in(gx-rk 1-vt) Volgens mijn mening zijn de gx blokken het vriendelijkst wat betreft onder Houd,kleppen stellen,andere olie en dan ben je er wel,maar er komt bij het Karten nog wel iets meer kijken.
Ps wij zijn 10 oktober op driebergen met twee karts om het seizoen af te Sluiten,met s,avonds een bbq,kom evt dan kijken heb je het viertakt Wereldje gezien behalve de vt,de eigenaar van de baan heeft al een gloed Nieuwe rk 1 ,s te koop voor 2000 euro.
Succes met het maken van je keuze.
@wilfred mischien ook iets voor jou de bbq op je oude baan Kunnen we nog iets van je leren.
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: vr okt 02, 2015 5:15 pm |
|
|
Nope, helaas zijn de gemonteerde luchtgekoelde motoren bmniet meer van deze tijd, lastiger te rijden en te onderhouden. Daarnaast ben je op erg weinig banen nog welkom omdat ze qua geluid etc lastig of zelfs niet aan de huidig geldende regelgeving aan te passen zijn. Er gaan altijd veel stemmen op om te beginnen met een rotax Max, dat is een bepaalde watergekoelde motor met automatische koppeling die relatief makkelijk af te stellen en te rijden is en ook vrij onderhoudsvriendelijk is. Tegenwoordig zijn die ook voor beginners in een betaalbare klasse gekomen. Zorg wel dat je een zo goed mogelijke koopt, lees je eerst goed in en neem zo mogelijk iemand uit de kartsport mee die je kan helpen met een evt aankoop. Heb geduld, geen hand vol maar een land vol...
|
|
Omhoog |
|
 |
spacedeee
|
Geplaatst: za okt 03, 2015 12:29 pm |
|
|
Hoi Steven welkom op het forum.
Beter kom je met foto's om beter oordeel te hebben over de kart. Waar je op moet letten is het chassis (schuurplekken, deuken) motor (aantal uren en revisies) en je budget. Voor 1200 koop je imo geen nette crg met een knappe (weinig uren)motor, wel word het nu tegen de winter aan alles voordeliger en zal er meer geplaatst worden. Budget 1200 met een set nieuwe banden.....deze zijn met 2 middagen op en dan? Ga eerst eens goed kijken wat je te besteden hebt want een dagje karten kost al gauw 100/150€ (entree,vervoer,brandstof,olieen,banden,eten etc) Ook gereedschap heb je nodig en de ruimte om hem te stallen. Ga eens naar de banen toe om te kijken wat je echt wilt en maak een praatje zoals Wilfred aangeeft. Succes
_________________ Sodi Kart - Rotax DD2
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: zo okt 04, 2015 8:35 am |
|
|
Hoi Steven, Op dit moment worden er een aantal op het oog interessante karts aangeboden op MP die onder, ongeveer gelijk aan of gewoon boven je nu gestelde budget van 1200 euro gaan. Vooropgesteld dat karten gewoon een prachthobby is, karten is gewoon geen goedkope sport en met de aanschaf ben je er zoals al gemeld is zeker niet, het is wel het meest overzichtelijke deel van je budget en afhankelijk van je weloverwogen keuze bepaalt de al dan niet goede technische basis van kart en motor, hoe vaak en veel en waar je wil gaan rijden, je eigen beschikbare faciliteiten, de verzorging van de kart en een stukje geluk met de techniek en op de baan het grootste deel van de rest. Zo is een goede set banden handig en reken je er eigenlijk niet op dat een dure velg of as kromgereden kunnen worden, ook de ketting en de tandwielen hebben zelfs bij goede frequente smering met een prijzig goedje voor vervanging in aanmerking net als koppeling, zuigers en lagers duur zijn en slijten. Die goede basis kost dus meer maar levert ook wat op, vooropgesteld dat je dat kan en wil betalen. Afijn, onder de zoekfunctie kan je daar genoeg over vinden , er is genoeg geschreven. Ben je niet afgeschrikt door eea, welkom!, je bent uit het goede hout gesneden en als je iets graag wil dan lukt dat ook als jecer voldoende voor inspant. Iig staan op MP een aantal rotax maxen, let op dat er verschillende specs motoren zijn waarbij de recentere oa voorzien van een veel degelijker koppeling. Let op, er zijn eerlijke mensen en particuliere en soms ook handelaren die gewoon alles opschrijven om maar te verkopen, zo maar al te vaak met revisies. Ook aan chassis kan je oa aan de bakbevrstiging chteras zijn dat ze recenter zijn. Toch kan je beter een oud goed behandeld chassis kiezen dan een heel jong chassis dat bijv in wedstrijden en zeer hard leven heeft gehad. Zo weet ik niet wat de staat van de aangeboden Sodi met K25 is maar dat is met een kleine aanpassing aan de uitlaat op Strijen mag rijden (verder alleen nog op Emmen) en die nog prima opkan tegen een rotax Max, je moet kunnen leven dat het geen tag motor is, dat ie iets meer onderhoud aan zuiger en koppeling vergt maar goed afgesteld wel leuk om te rijden is en maar ongeveer de helft aan aanschaf kost. Vraag maar eens aan maxkosmos van het forum hier, die rijdt er er net als een aantal recreanten ook op Strijen mee. Succes iig!
|
|
Omhoog |
|
 |
Jomito
|
Geplaatst: zo okt 04, 2015 12:59 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Schitterende blokken k 25 mits goed afgesteld sneller Als de rotax,maar gezien de toekomst toch aan het Uitsterven,wat eeuwig zonde is,maar idd als je alleen Op strijen en pottendijk gaat rijden is het een goed Alternatief,hoewel pottendijk een aardig eindje rijden Is.(voor ons dan)maar daar mag volgens mij nog alles Rijden.tip als je voor de k 25 kiest leg dan een paar Snaartjes voor de waterpomp om de de achteras extra Dit scheelt je een as uit bouwen.of leg er meteen een Gekartelde op,die gaan toch iets langer mee,maar op Zich een schitterend blok,vroeger altijd graag mee Gereden,maar op cpb en de lansard niet meer welkom.
Ik zou zo vlug de keuze nog niet maken,het seizoen zit Er ongeveer op,en er komt nog genoeg op mp.
Succes
|
|
Omhoog |
|
 |