Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 7:24 pm 

Beste Allemaal,

Ik ben al een tijdje lid van het kartforum, maar lees vooral mee. Vandaar dat het maar eens tijd wordt mezelf even voor te stellen.

Wie ben ik?

Gerben Visser, wonende in Klaaswaal (vlakbij de kartbaan te Strijen) en inmiddels 23 jaar oud. Werkzaam als werktuigbouwkunig ingenieur, nadat ik in juni 2011 mijn opleiding hbo werktuigbouwkunde afgerond heb. Sinds kort dus een hartwerkende burger, maar wel met een grote passie voor snelheid.

Mijn passie

Ik ben een 2-takt fanaat in hart en nieren, dus vandaar dat ik ook op het kartforum te vinden ben. Sinds mijn 14de actief binnen het brommersprinten met een heuze Puch Maxi in de automaten klasse. Tot op heden nog steeds actief binnen deze brommersprint wedstrijden met de onderstaande brommer:

Afbeelding

Afbeelding

Alles in eigen beheer gebouwd, zowel het rijwielgedeelte alsmede het motorische deel. Vooral het motorische gedeelte vind ik erg leuk om te doen en dat is dan ook hetgeen mij trekt binnen het hele 2-takt gebeuren. Zoveel mogelijk vermogen uit een klein motortje zien te krijgen.

De cilinder, kop, uitlaat, koppeling enzovoorts zijn allemaal zelf aangepast/gebouwd. Niks hiervan is te koop en/of plug & play. Zo komt de cilinder bijvoorbeeld van een Kawasaki KX80 crossmotor, welke pas gemaakt is op een Puch Maxi blok en hierna volledig bewerkt/getuned door mijzelf. Koppeling komt uit KTM SX50 crossmotor en is pas gemaakt voor dit Puch Maxi blok. Uitlaat is eigen fabrikaat en ik lengte te variëren. Ik start met een lange uitlaat (= veel koppel) en trek deze na 100 meter in zodat hij 3 centimeter korter wordt (= meer toeren, dus hogere eindsnelheid). Motorblok levert (voor de kenners onder ons) 21 pk op het achterwiel met een koppel van 15 Nm, dit overigens uit 76cc. Topvermogen zou makkelijk nog een paar pk`s op geschroefd kunnen worden (timingen verhogen enzovoorts), maar omdat het hier een automaat betreft is een brede lijn misschien nog wel belangrijker. Je moet vanzelfsprekend wel van zijn plek komen om zo snel mogelijk richting de finish te geraken.

De laatste jaren bijna altijd binnen de top 3 van Nederland (ik rijdt 1 Nederlands kampioenschap en 2 open kampioenschappen per jaar). Betreft een 150 meter sprint vanuit stilstaande start waarbij mijn persoonlijk record 7,9 seconden is met een eindsnelheid van 105 km/h. Dit met een automaat wel te verstaan. Inmiddels begonnen met het opbouwen van een automatisch schakelend 2-speed blok voor Puch Maxi wat binnen het reglement valt.

Voor de liefhebbers nog 2 filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=tWUaMnauutg

http://www.youtube.com/watch?v=NtfXTHAlxEM

Karten

Sinds een aantal jaren ook aan de gang gegaan met karten. De bedoeling was om dit erbij te gaan doen en puur voor de hobby. Alleen vrij rijden dus, geen wedstrijd verband. Begonnen met een oud schakelframe in combinatie met een Honda CR125 cross blok.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een aantal keer mee wezen rijden in Strijen, motoren waren vrij oud (een uit 1984 en later een uit 1994) en dus was ik op den duur meer aan het sleutelen dan aan het rijden. Toen de overstap gemaakt naar een Pavesi ICC blok. Gekocht met motorschade en weer helemaal opnieuw opgebouwd. Beste investering tot nu toe geweest, want al een aantal zaterdag zonder problemen kunnen rijden (in tegenstelling tot de Honda cross blokken).

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels een paar jaar verder en besloten om toch iets serieuzer aan de gang te gaan met het karten. Voorheen reed ik 3 a 4 keer per jaar op Strijen en nu is het de bedoeling om toch wat vaker richting de kartbaan te gaan. Nog steeds hobbymatig en dus geen wedstrijden. Wel besloten om afstand te gaan doen van mijn oude schakel chassis en wat frissers aan te schaffen. Hiervoor terecht gekomen bij mijn bijna buurman (met behulp van Edwin als tussenpersoon "kartje hier op het forum") welke zijn schakel chassis verkocht. Het is een Vankart Tomahawk geworden van het bouwjaar 2005, hieronder een foto van de aankoop.

Afbeelding

Kart is inmiddels helemaal uit elkaar geweest en het frame heeft een spuitbeurtje gekregen. Alles netjes gedemonteerd, remmetjes open gehad + nagekeken enzovoorts. Op dit moment bezig met de wederopbouw, alles wordt vers opgebouwd. Kart heeft ook een nieuwe voorbumper gekregen (met dank aan David van het forum) en is afgelopen week voorzien van nieuwe bestickering (wat absoluut niet mee valt). Inmiddels staat hij erbij, zoals op de onderstaande foto`s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog niet helemaal klaar, maar het begint er in ieder geval wel uit te zien als een kart. Nog wat laatste dingentjes regelen zoals een andere stoel (een wat netter exemplaar), spuiten van velgjes enzovoorts. Daarna natuurlijk het geheel nog afstellen, zodat het ook nog eens strak gaat sturen.

Mijn Pavesi ICC blok blijft (ben ik stiekem een beetje verliefd op), echter gaan we deze nog wel even goed opbouwen. Vorige keer alleen gereviseerd en eerst maar eens gekeken hoe dit reed. Voor dit jaar gaan we proberen nog wat meer vermogen uit dit blokje te halen. Ik ga dus de cilinder opnieuw timen + een nieuwe verbrandingskamer maken. Tevens een kleine revisie, want de krukaslagers hebben wat speling. Daarnaast kan hij wel een nieuw zuigertje gebruiken, want deze is een eind op.

Afbeelding

Ik houd jullie op de hoogte en hoop dat jullie een beeld gekregen hebben van wie ik ben en wat me bezig houdt. Ik hoop over een aantal maanden voor het eerst wat meters met deze combinatie te gaan maken. Het brommersprint seizoen begint echter ook weer en dus ben ik op dit moment met allebei de machines bezig. Het lijkt me wel erg leuk om dit jaar deel te nemen aan de recreanten race te Strijen, dus dat wordt het streven.

Met vriendelijke groet,

Gerben Visser

-----

Update November 2012:

Beste Leden,

Het heeft wat langer geduurd dan gedacht, maar hij is klaar om de eerste meters te gaan maken (mits het weer nog een beetje mee wil werken). Vooral motorisch is er een hoop tijd in gaan zitten, want hier is een hoop aan gedaan.

Allereerst waren de krukastappen van de krukas versleten, zat namelijk radiale speling op de krukaslagers. Ik heb de krukas dus in de draaibank gezet en heb de krukastappen afgedraaid. Vervolgens heb ik hier nieuwe bussen opgeperst en is de krukas dus weer als nieuw. Ook de lagerschalen welke bij een Pavesi in het carter zitten heb ik eruit geperst en nieuwe schalen voor gedraaid. Uiteindelijk heb ik het krukasje opgestuurd naar VHM om er een nieuwe drijfstang in te laten persen.

Ook was het zuigertje aan vernieuwing toe, dus is het geheel opgebouwd met een vers zuigertje. Cilinder heb ik netjes op hoogte gezet, cilinderkopje netjes gemonteerd (squish en dergelijke) enzovoorts. Het blokje loopt op het eerste gehoor goed, alleen begint de versnellingsbak stationair een beetje te klapperen. Wanneer de motor belast wordt is dit weg, dus ik vermoed dat er speling op een van de tandwielen/assen zit. We gaan hier dus gewoon mee rijden en kijken wat het op de baan doet. Ik ben geen kenner, maar volgens mij hebben alle kart blokken wel wat speling op de versnellingsbak? Ik kan mijn achterwiel een kwart slag draaien voordat hij het voortandwiel/de versnellingsbak pas meeneemt?

Er waren plannen om het motorblok nog aan te pakken (timingen, cilinderkop etc.), maar toch besloten om eerst maar eens plezier te gaan maken met deze combinatie. Zoals te lezen ben ik zeer actief binnen het brommersprint gebeuren en hier wordt deze winter ook weer een nieuw motorblok voor opgebouwd. Uiteindelijk moet je keuzes maken, dus het aanpassen van dit blokje moet nog even op zich laten wachten.

Het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het komende zaterdag droog blijft wil ik richting Strijen (is bijna in mijn achtertuin) gaan om een dagje te spelen. Uiteraard wel op het gemakkie, want alles is nieuw.

Groeten,

Gerben Visser

Laatst bijgewerkt door Gerben Visser op ma okt 15, 2012 8:13 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Gerben Visser
BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 7:49 pm 

Hoi Gerben, welkom op het Kartforum!

Afgelopen vrijdag al heel even kennis kunnen maken, had jammer genoeg niet veel tijd. Is dat dezelfde voorbumper? Stickersetje doet wonderen. Ziet er allemaal erg netjes uit :LL

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 7:51 pm 

Gerben welkom en een zeer uitgebreide introductie!! =D) =D) =D)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 7:53 pm 

Mooi verhaal Gerben, een echte liefhebber dus.
Ik denk dat je hier op het forum wel op je plek bent....... Welkom

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 8:44 pm 

Welkom gerben! leuke filmpjes trouwens erg knap hoe je zon snelheid kunt halen met zon kleine motor

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 8:49 pm 

Welkom Gerben... Hele leuke intro.. Succes met de 2takt sport

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 10:38 pm 

welkom !!!

je bent ook een filmpje vergeten !!
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=qQZnN7vv9NQ

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 11:41 pm 

Welkom Gerben,

Ik ontving laatst een mailtje mbt een toch echt blauw Tillet stoeltje :roll:.
Haha, deze is inmiddels weg!

Suc6

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 11:40 am 

@ David:

We hebben afgelopen vrijdag inderdaad al even snel kennis gemaakt. Dit is jouw voorbumper met een nieuwe sticker. Het plakken van de stickers is echter een lastig karwei en ik moet zeker nog een paar avonden met de fohn in de weer om alles er netjes op te krijgen.

Bedankt nog en misschien komen we elkaar in Strijen nog eens tegen.

@ kartje:

Edwin, hij is in goede handen en ik ga er wat moois van maken.

@ 954rr, Quinie-97 en netscaper:

Bedankt

@ trickey:

Haha, zulke dingen kunnen ook gebeuren. Dit was afgelopen jaar, waar ik het gehele stoplicht omver gereden heb. Combinatie van een vieze baan, iets te hard afzetten bij de start en weg is de achterkant van de brommer.

@ Jungleboy:

Dat klopt inderdaad ja, toch maar besloten om even door te zoeken naar een blanco exemplaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 11:58 am 

Heren,

Ik heb even een vraag voor de kenners onder ons:

Ik ben in onderhandeling over een setje gebruikte stabilisatoren, maar hier heb ik uiteraard de buisdiameter voor nodig (daar waar de stabi`s gemonteerd worden). Mijn frame is echter dik gespoten (erg dik zelfs) en dus is het meten van de buisdiameter wat lastig. Ik meet namelijk 29,7? Een buis kan nooit kleiner worden en dus denk ik zelf dat dit 28mm is?

Mijn hoofdbuis (daar waar de motor op komt te staan) meet ik op 33,5mm? Ik ga er echter vanuit dat dit 32mm is, want volgens mij bestonden er in 2005 nog geen buizen van 34mm (als deze nu uberhaupt wel bestaan)? Dit zou betekenen dat de lakdikte inderdaad 1,5mm is namelijk. Dan klopt het bovenstaande verhaal ook, want 29,7-1,5 = +/- 28mm.

Groeten,

Gerben Visser

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 2:57 pm 

Hallo Gerben,

Ik denk dat je de meeste stabi's wel kunt monteren op een dikkere buis; de stabi zit "gevangen" d.m.v. klemmen; deze kun je zowel breder als smaller maken in de meeste gevallen en dan past het gewoon.

Grappig trouwens v.w.b. de buisdiameter na opnieuw spuiten/poedercoaten... ik heb mijn chassis ook opnieuw laten poedercoaten en merk dit met name bij de motorclips. Deze gaan nu niet mooi om de buis en omsloten de buis niet helemaal. Oplossing was een stukje van de clips afvijlen en het past weer.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 3:43 pm 

welkom hier! zit je toevallig ook op het brommerforum?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 4:12 pm 

Hey Gerben, leuk verhaal het je geschreven! Ook van plan om op andere banen te gaan rijden?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 4:39 pm 

@ Wilfred:

Mijn frame is (zoals eerder gezegd) vrij dik gespoten. Ook heb ik het frame niet blank gemaakt, maar alleen de oude lak laag geschuurd. Dit verklaard dus de dikke verf laag, waardoor zaken als stabilisatoren en motorsteun niet meer zo goed passen. Maargoed, ik krijg het allemaal wel netjes gemonteerd.

@ bronger:

Ik zit niet op het brommerforum, maar wel op het scooterforum. Eigenlijk hoort hij daar niet thuis (geen scooter), maar het niveau op het gebied van techniek ligt daar iets hoger.

@ Basjuh:

Bedankt, andere banen heb ik nooit aangedurft i.v.m. betrouwbaar van het materiaal (met name de cross blokken waar ik mee reed). Wanneer ik straks een betrouwbare combinatie heb lijkt het me leuk ook eens naar andere banen uit te wijken, zoals bijvoorbeeld Berghem.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 6:05 pm 

hoi Gerben,
welkom hier, erg leuk verhaal geschreven (en ik wist niet dat dat zo hard ging....) =D)

Je gaat pas hard als je beschermengel z'n helm op doet :-)
http://www.kartbaanoldenzaal.nl

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende