Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ARKC & DIKC
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 6:03 pm 
Omdat er nogal wat vragen over zijn staat hier wat informatie die ik heb kunnen verzamelen. Vanwege het feit dat ik m'n kart moet verkopen is het DIKC of ARKC misschien een optie. Vandaar hier wat informatie. Heb je nog meer informatie vul het aan en ik zet het erbij!

Dutch Indoor Karting Championschip

Het DIKC is het Nederlands kampioenschap indoorkarten. De races worden verreden op diverse indoorbanen in Nederland. Het kampioenschap bestaat uit een serie 3-uurs races, die met vier personen moeten worden volbracht.

Het gaat om 3-uursraces bij:

- Coronel (3 x : Huizen, Den haag en Enschede)
- Groningen
- Dordrecht
- Nijmegen
- Echt
- Nijverdal

Aantal races: 8
Kosten voor 1 seizoen: €1300,- (per team, excl. trainingen e.d.)

De DIKC heeft geen eigen website

ARKC

De All Round Kart Cup (ook wel ARKC) is een vooruitstrevend en vooraanstaand kart kampioenschap in Nederland. Cpoint Racewear organiseert in samenwerking met Chrono Karting Outdoor Kart Promotion en de zeven gerenommeerde indoor kartcentra: Hezemans Indoor Karting Eindhoven, Traxx Kart en Partycentrum Uden, DeFabrique Euro Domein Utrecht, Van der Ende Racing Inn Poeldijk, Bleekemolen Indoor Circuit Amsterdam, Kart Centre Roosendaal en De Uithof in Den Haag de succesvolle All Round Kart Cup (ARKC).

In dit kampioenschap wordt zowel op een outdoorcircuit als op indoorkartbanen met huurkarts gestreden om de titel Nederlands Kampioen All Round Karting voor teams. De ARKC is een serie van 12 indoorraces (op zondagochtenden) in combinatie met vijf outdoor wedstrijden (op zomeravonden) voor teams van 2-3 personen.
De opbouw van de All Round Kart Cup ziet er als volgt uit:

De wedstrijden zijn toegankelijk voor teams van 2-3 personen, minimumleeftijd 14 jaar; dispensatie voor indoorraces op aanvraag.
De outdoorraces vinden plaats op zomer-woens- en donderdagavonden op Kombikartcircuit de Landsard in Eindhoven, waar met ProKarts van Chrono Karting zal worden gereden in een race over 90 minuten.
De twaalf 3-uurs-indoorwedstrijden zullen bij de aangesloten indoorbanen worden verreden.
Er wordt gestreden in 3 klassementen: Totaal-(All Round Cup), Outdoor- en Indoorklassement.
Voor indoor worden 2 schrapresultaat gehanteerd, voor outdoor 1.
Het Cpoint reglement is voor alle races van toepassing. Het reglement wordt u bij inschrijving toegezonden en is tevens hier te downloaden.
Het beproefde reglement van Chrono Karting wordt voor de outdoorwedstrijden gehanteerd en is na te lezen op internet www.chrono.nl.
De wedstrijden worden verreden onder de voor de aangesloten circuits geldende huisregels voor wat betreft schade en verwondingen die kunnen voortvloeien uit deelname aan de races.
Deelname per race is mogelijk.
Het inschrijfgeld voor de indoorraces bedraagt € 180,00 per team van 2-3 rijders per race bij betaling per bank vooraf via C.point Racewear.
Het inschrijfgeld voor de outdoorraces bedraagt € 185,00 per team van 2-3 rijders per race bij betaling per bank vooraf via C.point Racewear.Bij betaling aan de balie op de dag van de race wordt € 10,00 per race extra in rekening gebracht.
Er is per race een beperkt aantal inschrijvingen mogelijk. Snelle inschrijving is dus aan te bevelen.

Kosten voor de ARKC zijn dus ongeveer: €3085,- (per team)

Meer informatie te vinden op www.arkc.nl

Champions of Karting

Naast de ARKC en de DIKC is er ook de Champions of Karting. Dit is geen officieel NK, maar is misschien ook wel leuk om even in het daglicht te zetten.

De Champions of Karting is een kampioenschap dat op de baan van Uitgeest met standaard huurkarts verreden wordt. Voor wie niet over een eigen kart beschikt is het een relatief goedkope manier om toch aan een serieuze kompetitie mee te doen: de races duren twee uur, er zijn vaak meer dan 30 karts op de baan, een echte kwalifikatie vooraf bepaalt de startpositie en er zijn verplichte rijderswissels en tankstops. De standaard huurkarts hebben een 160 cc Honda viertakt-motor en halen een snelheid van ongeveer 70 kilometer per uur.

In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn er in 2005 geen twee aparte divisies meer. Er is nu sprake van een enkel kampioenschap, bestaande uit acht wedstrijden waarvan er minimaal zes gereden moeten worden. De beste vijf resultaten tellen, ongeacht of aan zes, zeven of acht races meegedaan wordt.
De teams die in een race eerste, tweede en derde worden krijgen de volgende races een bepaald strafgewicht mee: zes kilo voor de eerste plaats, vier kilo voor de tweede plaats en twee kilo voor de derde plaats. Dat extra gewicht behoudt een team de rest van het seizoen, maar er is een maximum van 12 kilo. Het gebruik van kommunikatie-apparatuur is toegestaan.

Het is natuurlijk geen Formule 1, maar er valt toch wat te verdienen.
Het team dat kampioen wordt in de eerste divisie mag het hele Uitgeest Winterkampioenschap voor Prokarts gratis meerijden. Het team dat tweede wordt mag twee races in datzelfde Winterkampioenschap rijden, het team dat derde wordt rijdt één race.

Hier volgt nog wat extra info:

Een team moet minimaal uit 2 en maximaal uit 4 personen bestaan.Stel je eens voor jij met je collega's, vrienden of familie in een team. De minimum leeftijd voor deelname is 16 jaar. De races worden op zondagen verreden.

Het is echt een sensatie. Met 34 karts op het circuit, constant iemand inhalen (of ingehaald worden) je blijft bezig.

Het winnende team van het algemeen klassement, eerste divisie mag, het hele winterkampioenschap op pro-karts gratis meerijden. Het team dat tweede wordt wint 2 races voor het winterkampioenschap, en het team wat derde wordt mag 1 race voor het winterkampioenschap meerijden.

Een endurance race bestaat uit:

10.00 uur aankomst.
10.30 uur rijdersbriefing.
11.00 uur traning en kwalifikatie.
12.00 start race.

Er worden 8 races verreden verdeeld over het hele seizoen, men mag aan alle acht de races deelnemen De beste vijf resultaten tellen dan voor het kampioenschap. Er is ook een mogelijkheid om aan zes races deel te nemen en ook dan tellen de beste vijf resultaten.Communicatieapparatuur is toegestaan. De teams die 1,2 en 3 worden krijgen strafkilo's. 1 e -6kg. 2 e -4kg, 3 e -2kg. Hier blijf je dan alle races die nog volgen mee rijden. Er is dan de moeilijkheid bij het wisselen van de strafkilo's . Het maximum aan strafkilo's is 12kg. Het team met de snelste ronde tijdens de training krijgt 1 extra punt.

Kosten voor de CHK zijn voor 8 races € 1000,00 Als je in één keer betaalt.
Kosten voor 6 races € 750,00 Als je in één keer betaalt

Per race betaal je €135,00

Meer informatie op www.kartbaanuitgeest.nl

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 6:06 pm 

daar koop je een leuke kart voor en kan je met wat onderhoud veel langer rijden dan een jaar

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 6:19 pm 

Niet in competitieverband.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 6:22 pm 

nee maar als ik een bedrag van 3000 euro zie voor een paar wedstrijden dan kan je net zo goed zelf een kart kopen
heb je alleen het onderhoud erbij en slijtage
ik vind 1000 euro per persoon voor indoor geen alternatief eerlijk gezegd
dat andere kampioenschap is nog best te doen trouwens :D

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 6:29 pm 
De Champions of Karting (mooie prijzen) en de DIKC (veel teams) lijken me indd wel leuk. Kijken of dat te doen is voor volgend jaar.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 6:30 pm 

ARKC is zowel indoor als outdoor, is dus wel uitdagender

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2005 7:31 pm 

ARKC begreep ik dat het niveau iets lager ligt. DIKC is geen leuke opstap in de karting. Wel voor rijervaring, maar de topteams zeg een team of 8 stoppen er zomaar 5000e per persoon per jaar in!

Dit zeg ik uit ervaring, heb zelf met alakart niet onverdienstelijk zonder dat grote budget meegereden.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2005 7:11 am 
maar je moet toch alleen het inschrijfgeld betalen?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2005 10:34 am 

ja maar die lui rijden 3 oefen races voordat de DIKC verreden wordt en daarbij komt dat ze ook nog eens zich te pletter trainen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2005 8:14 pm 

Bij dergelijke bedragen beginnen outdoor wedstrijden al snel weer interessant te worden.
Zou het er niet voor over hebben eerlijk gezegd, maar goed, ieder zijn ding he :P

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2005 8:53 pm 
precies, zou het er eigenlijk ook niet voor over hebben.

Overigens gaat het mij ook niet om de DIKC te winnen. Ik weet van mezelf dat ik daar (als ik al het geld zou hebben om elke dag te kunnen trainen) er nog niet genoeg talent voor zou hebben. Het gaat mij d'r dus eigenlijk om dat ik toch aan het racen kom, voor een leuk bedragje en dan toch competitie heb. Want zeg nou zelf, 1000 euro delen door 3 man is ineens nog maar 335 euro. Een stuk minder he :P

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2005 9:41 pm 

Kijk met die instelling wordt het weer interessant. Zelf zit ik bij studentenkart vereniging A La Kart (www.alakart.nl) en die doen nu al een aantal jaartjes met die instelling mee. Afgelopen jaar hadden we een sterk team en wisten we enkele races van voren mee te doen, dit jaar doen er andere rijders mee helaas met (op dit moment) wat minder succes.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]