Leuk onderwerp
Citaat:
Dus niet uit elkaar halen en met een kwastje ertussenin insmeren??
Wil je het echt goed doen, moet je de boel wel uit elkaar halen.
Citaat:
Aan de buitenrand van het deksel zit bij mij een klein randje waar je een schroevendraaier in kunt zetten en het deksel er af wippen.
Heb weleens gelezen dat mensen daar weinig moeite mee hebben, en dat ze die dekseltjes er zo af krijgen. Mij lukt het in ieder geval niet zonder ze te beschadigen, al blijven ze meestal wel bruikbaar.
Citaat:
als je ze x schoonmaakt en dan insmeert zijn ze weer helemaal fris.
is ook meteen het oude vuil eruit.
Dat valt nog best wel tegen.
Dus bij deze, men neme een lager:

Voor de duidelijkheid, dit is een oud lager van mijn vorige kart. Er is al van alles door dit lager gegaan, liters benzine, WD40, motorolie, remreiniger, en natuurlijk het nodige vuil.
Voordat ik dit lager weggelegd heb, had ik het al helemaal uitgespoeld in een bak met benzine, zoals Bamacrew al eerder beschreef.
Dan nu prutsen met het dekseltje, heb ook de ideale manier nog niet gevonden zoals te zien is:

Heb meestal het meeste succes bij de kleine uitsparingen, maar niet zonder te beschadigen dus.
Uiteindelijk kan je dus het dekseltje eraf halen:
Tadaaaa:

Hee kijk nou, zowat al het oude vet en vuil zit er nog in! Dat komt o.a. doordat die dekseltjes aan de buitenring (zo goed als) vloeistofdicht zijn. Smeermiddel en vuil kan er dus alleen bij de binnenring uit, en daar komt het niet gemakkelijk.
Lager dus nog maar een keer goed schoonmaken:

Even met een kwastje in een bak met benzine goed schoonmaken, en dan is dit het resultaat:

Mooi he

Maar schijn bedriegt, eventjes met wat perslucht vanaf de andere kant in het lager blazen om het te laten zien:

Nog lang niet schoon, dus helaas moet het dekseltje er aan de andere kant eigenlijk ook vanaf:

Die kant ook even goed schoongemaakt:

Nu kan je eventueel de dekseltjes wat nettoyeren, en vervolgens het lager vullen met vet.
Men zegt dat je het lager voor ongeveer 30% moet vullen met vet:

Hetzelfde ook even aan de andere kant doen, en het vet nog een beetje verdelen over het hele lager.
Tenslotte de dekseltjes weer monteren, wat gelukkig een stuk gemakkelijker gaat dan loshalen

De grote vraag is natuurlijk of het wel echt nodig is om dit met je lagers te doen